StudentfråEB

    Ponera följande: Man läser 30 hp på en kurs som är uppdelat på två terminer, det vill säga 15 hp vår och höst. Våren är avklarad och därmed kvarstår studier till hösten. Därmed uppstår följande fundering: Vid antagningen till höstterminen, tittar Antagning.se på de kvarvarande 15 hp eller blir det nya 45 hp man kan bli antagen? Eller är det bara 30 hp (+15 hp på kvarvarande delen av kursen) som man kan bli antagen till? Jag har nämligen funderat på det här och ser inte Antagning.se dessa kvarvarande poäng vid antagningen kan man ju helt plötsligt sitta där med 60 hp på en termin. För vissa kanske det går men för andra kanske det blir svårare, men de tror att de klarar det. Det kanske är en svår fundering av besvara?

    • Emma :

      Hej! Jag ställde frågan till Antagning förr och de räknar inte med kvarvarande del av kurs (dvs de 15 hp som är kvar). Du kan alltså bli antagen till 45 nya hp under höstterminen. Det är eget ansvar och omdöme som gäller, man söker den mängd kurser man tror sig klara av.

    • Milla :

      Bra information, tack så mycket för din kommentar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    bra fråga men det handlar om detaljer kring administration av antagning till utbildningar och de som är bäst lämpade att svara på det är de som jobbar med just den frågan. Jag blir inte förvånad om antagning.se kan anta till 45 "nya" högskolepoäng även om man har 15 hp "hängande" från en pågående kurs men fråga om det de som jobbar med antagning till högskola-universitet; du kan ringa 0771-550720 tel.tid är på vardagar kl.9-16
    Jag tänker annars på att det är den studerandes ansvar (också, eller kanske t o m i första hand) att inte ta på sig för mycket (gäller både studier och "annat"); de studerande kan ha familj, små barn och samtidigt också ett jobb + studier. Även om man "bara studerar" så är för de flesta att läsa på "endast heltid" ganska "mäktigt" (alltså alldeles tillräcklig med "spänning i livet")... men det finns säker några få personer som är särbegåvade och klarar väldigt mycket mer än vi andra som är "normalbegåvade".

    Studie- och yrkesvägledare