DeSara

    Hej! Till den kommande terminen har jag sökt olika YH-utbildningar på olika skolor. Jag har nu fått besked från KYH om antagning samt att jag behöver bekräfta ifall att jag tackar ja/nej till min plats på utbildningen senast den 10/6. Däremot har jag även sökt en liknande utbildning på Yrgo, och från den skolan får jag inte besked förrän den 19/6. Jag har inte tidigare sökt någon YH utbildning utan undrar nu om jag tackar ja till denna plats på KYH men senare blir antagen av Yrgo som intresserar mig mer, hur gör då? Jag vill inte heller tacka nej till KYH då detta är mitt andra hands val ifall att jag inte blir antagen på Yrgo. Tacksam för svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    så roligt att du blir (om du tackar Ja) antagen till en yrkeshögskoleutbildning på KYH!
    Utifrån det du skriver i din fråga, så råder jag dig att  tacka ja till studieplats på KYH och om du senare blir antagen till Yrgo som intresserar dig mer, så kontaktar du KYH så fort du vet att du inte vill ha studieplats där och meddelar att du vänligen tackar Nej på grund av ändrade omständigheter.
    Det är mycket som kan hända i livet t.ex kan man oväntat få sitt drömjobb, även om man inte sökte ngt jobb (i så fall genom en rekommendation, att arbetsgivaren själv hör av sig och frågar om du vill jobba för dem), eller att familjesituation eller hälsotillstånd ändras. Så fort du meddelar KYH att du inte längre vill ha studieplats hos KYH, så kallar de någon från sin reservkö som blir jätteglad att komma in!
    Eftersom antagningsperioderna inom yrkeshögskola ligger "olika i tiden" och svarsdatumen likaså, är man, som sökande, tvungen att göra som jag råder dig att göra för att i annat fall riskerar man att bli helt utan någon studieplats.

    Studie- och yrkesvägledare