Alethia

    Hej Syv! Jag har en fråga angående antagningspoängen till gymnasiet. Jag vill jätte gärna gå det naturvetenskapliga programmet på St petri skola och hade tänkt mig ha det som första handsval. Fast jag är rädd att mina terminsbetyg ( höst terminen) inte kommer räcka när jag ska söka till det preliminära antagningen. Kan jag fortfarande ha det som första handsval då jag är ganska säker på att jag kommer höja mina betyg nästa termin dvs vårterminen. Så jag undrar om det är möjligt för mig att komma in i st petri ( om jag höjer mitt meritvärde till slutbetygen tillräckligt mycket) även om de betygen jag söker till preliminära antagningen ej räcker. Jag kan ta ett konkret exempel: Om jag vid höst terminsbetygen har 295 och har det första handsval. St petri merit medelvärde är 326. Sedan höjer jag mig under vårterminen så att jag får 320. Går det att ha st petri som första handsval till de peliminära antagningen även om jag är medvetenom att mina betyg ej räcker? Tacksam för svar! Mvh Jade

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jade,

    det som gäller är resultat av den Definitiva/slutliga antagningen och den gär på Slutbetyget från grundskolan; vad man hade för betyg innan spelar för möjlighet att komma in på gymnasiet, ingen roll.

    Och du kan och bör söka till den skolan dit du vill komma in - i första hdnd. Men sedan råder jag dig att även ha fler alternativ - som andra hand, tredje hand och så vidare -  alltså, söka även till fler utbildningar.

    hälsningar

    Mikael syv

    • : Tack så mycket för svaret
    • Mikael : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp !