Sofia

    Hejsan! Jag har tänkt mig att studera i Norge efter gymnasiet och går mitt 3:e år nu på naturprogrammet. Jag undrar kring antagningspoängen för norska universitet, jag hittade inget på nätet riktigt. Sedan har jag svårt för att konvertera mina gymnasiebetyg till systemet som de använder sig av i Norge så det behöver jag också hjälp med. Jag har tänkt mig att läsa till läkarprogrammet och kommer gå ut med cirka 21.7 i merit. Tack i förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    inför eftergymnasiala studier utomlands kan vi på FRåGA SYV endast ge hänvisningar till några webbsajter där du förhoppningsvis kan hitta relevant information; detta pga vi tyvärr inte har egna experter på studier utomlands. Tidigare har Universitets- och högskolerådet haft en hel del info uppdelad per land på www.studera.nu men den togs bort och numera finns det endast mycket övergripande information om utlandsstudier och några allmänna goda råd, som du kan se på studera.nu/studera-utomlands/bra-att-veta-om-utlandsstudier
    För övrigt kan jag råda dig att söka hjälp på den Norska ambassaden - fråga om de kan hänvisa dig till någon expert på norska högre utbildningar. Du kan också direkt kontakta den skola i Norge där du vill läsa, som borde ha erfarenhet av svenska studerande och borde också vara både kapabel och villig att hjälpa dig.

    Länktips:
    - På http://www.ntnu.no/studier/emnesok#semester=2014&faculty=849&institute=-1&multimedia=false&english=false&phd=false&courseAutumn=false&courseSpring=false&courseSummer=false&pageNo=1&season=autumn&sortOrder=ascTitle
    ser du en lista på utbildningar inom "Medicin" inkl. kortare kurser;
    - NOKUT´s webbplats; NOKUT = the Norwegian Agency for Quality Assurance in Education, that is an independent expert body under the Ministry of Education & Research;
    - hemsida för Royal Norwegian Embassy
    - info om studiemedel för studier utomlands: csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utland
    - webbsajt om nordiskt samarbete: norden.org