bubbiiii

    Hej! Jag går mitt tredje år på natur med inriktning sam! Jag är väldigt osäker på vad jag vill bli. Nu är jag inne på programmering och datavetenskap men jag behöver ha matte 4 för att få behörighet vilket man inte läser på NatSam. Hur gör jag nu?? Om jag skulle behöva matte 4 för någon utbildning i framtiden?? Tekniskt basår?? vad är smidigast? Kan jag gå en IT-relaterad utbildning trots att jag inte gått teknik? Finns det en mindre chans att jag kommer in?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    IT-utbildningar finns inte endast inom högskola-universitet utan även i andra skolformer t.ex inom yrkeshögskola och inför en yrkeshögskoleutbildning brukar man, inom ämnet matematik, inte kräva högre än godkänt betyg i matematik 2 (t.ex matte 2b eller 2c). Du kommer på gymnasiet läsa matte 3c. Du kan på din gymnasieskola fråga om du kan läsa även matte 4 som valbar kurs (den är inte - för dig, på din utbildning - obligatorisk men du kan kanske läsa den som valbar...). Om du går ut gymnasiet och känner att du behöver eller vill läsa matte 4, då söker du till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Matte 4 kan man läsa på heltid på fem veckor.
    Om du funderar på civilingenjörsprogrammet t.ex med inriktning datavetenskap, då är det bra att veta att civilingenjörsprogrammen på de svenska universiteten brukar kräva, förutom matte 4 även fysik 2 och kemi 1 och du kanske inte läser fysik 2 på din utbildning (för att det är på din inriktning en valbar kurs).
    Så, du kanske i så fall även kommer behöva läsa fysik 2 och även den kursen kan på komvux på heltid läsas på fem veckor.
    Men ta och titta på yrkeshögskoleutbildningar - se www.yhguiden.se - YH-utbildningarna är kortare, mer praktiska jämfört med universitetsutbildningar + är kända för att leda raka vägen till anställning (Yrkeshögskola uppvisar ofta bättre resultat i att ge jobb än högskola-universitet) och på grund av att yh-utbildningarna är kortare så kommer du snabbare ut på arbetsmarknaden.
    Kika gärna på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar - snabblänkarna nedan:
    utbildning/ihm-business-school/digital-analytics-specialist
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/automations-och-robotingenjör
    utbildning/agstu-ab-arbete-genom-studier/fpga-systemutvecklare
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/cnc-och-robottekniker
    utbildning/kunskapscompaniet/cnc-och-robot
    utbildning/jensen-yrkeshogskola/teknisk-testare
    utbildning/ec-utbildning/ux-designer
    utbildning/ec-utbildning/server-och-virtualiseringsspecialist
    utbildning/hyper-island/motion-designer
    utbildning/ec-utbildning/mjukvarutestare
    utbildning/ec-utbildning/frontend-utvecklare
    utbildning/ec-utbildning/cloud-infrastrukturspecialist
    utbildning/ec-utbildning/cad-konstruktör

    Studie- och yrkesvägledare