Jenny

    Hej jag går barn och fritid på gymnasiet men misslyckades med mitt gymnasiearbete med den praktiska delen under min APL och undrar om det går att ta igen senare och hur i sånafall? Jag går just nu sista året och hade min sista APL på en förskola men blev inte godkänd så min fråga är hur går jag nu för att få ut min barnskötaeexamen?

    Hoppas på svar

    Jenny

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny,
    prata med dina lärare och med SYV på din skola. Be dem om hjälp och råd.
    Annars, om du ej får ut examen, utan endast ett Studiebevis, kan du söka till komvux (i den kommunen där du är folbokförd) och lägga upp en studieplan med SYV på komvux om hur du uppnår kraven för examensbevis.
    Det går att få jobb som barnskötare även utan examensbevis. Barnskötare är - i Sverige - ett icke-reglerat yrke och arbetsgivare får anställa vem hen vill (även utan barnskötarutbildningen, alltså).

    Vänligen
    ANNA

    ang. Komvux
    Kommunal vuxenutbildningen /Komvux/ är olika uppbyggd i olika kommuner. det kan finnas få eller många starter på kurser om året (rätt så olika i olika kommuner); man får noga läsa info på hemsidan för sin egen kommun. Man kan också kontakta sin egen KOMVUX.

    Tips" fråga på din gymnasieskola om det skulle vara möjligt att du skulle få "förlängd tid" på gymnasiet och läsa år fyra eller i alla fall höstterminen nästa läsår (på din egen gymnasieskola) - det är fördelaktigt om du skulle få det; men det är inte alls säkert du får läsa längre tid än 3 år på din gymnasieskola.
    Jag tycker du bör göra allt samtidigt:
    - fråga rektor på din gymnaiseskola om hen kan ansöka om förlängd studiegång för dig;
    - sök jobb som "obehörig barnskötare";
    - kontakta komvux i den kommunen där du är folkbokförd ang. boka tid med SYV på komvux för att lägga upp studieplanering för dig (mot examensbevis).

    • :

      Ok så jag kan alltså läsa upp den praktiska delen? Jag har pratat med skolan och finns ingen möjlighet iår men kan jag läsa upp det på komvux nästkommande temin och hur gör jag då i sånafall och hur söker jag dit för att läsa upp gymnasiearbetet?

    • Anna : Vilken kommun är du folkbokförd i?
    • : Lidköping så hur gör jag kan jag börja redan nästa termin?
    • Anna :

      du måste komma i kontakt med Kommunal vuxenutbildningen (KomVux) i Lidköping; Ring 0510-77 00 00, faxa 0510-77 03 40 eller e-posta till [email protected]
      Kontaktuppgifter till Studie- och yrkesvägledare i Lidköping - se https://lidkoping.se/barn-och-utbildning/campus-lidkoping/vill-du-ha-hjalp/

      Och kika även på https://lidkoping.se/barn-och-utbildning/campus-lidkoping/vad-vill-du-studera/kurser/alla-utbildningar/

    • :

      Så du menar att jag kan läsa upp den delen i efterhand? Eller är det svårt att läsa upp den praktiska delen till en barnskötarexamen? Hur gör man få att få jobb som obehörig barnskötare då?

    • Anna :

      För att få jobb som barnskötare så söker man jobb som barnskötare. Se jobbannonser (platsannonser); fråga även på arbetsförmedlingen om de kan hjälpa dig söka jobb. Du kan även skicka "spontan-ansökningar" till förskolorna: även om de inte söker personal just nu - du skriver i så fall e-post eller ett vanligt brev där du berättar om att du vill jobba hos dem och vad för meriter du har. Eftersom "barnskötare" kräver ingen legitimation, så kan varje arbetsgivare själv bestämma vem hen anställer; det är inte ngt absolut krav att ha examensbevis. Man kan få jobb som barnskötare utan att, över huvudet taget, ha läst på gymnasial nivå. Allt beror på hur stort behov förskolan har i att anställa ny personal + hur man kan på ett positivt sätt presentera sig till en arbetsgivare (påvisa att man kan bli en bra arbetstagare).
      Du kan även söka andra jobb som inte är på förskolorna; Platsannonser (jobbannonser) - lediga jobb i Lidköping: var god se arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser?q=Lidköping

    • : Ok men är det svårt att läsa upp barnskötarexamen då?
    • Anna : Det som är svårt för en person är lätt för en annan. Känner inte dig; kan därför inte svara på frågan om det blir lätt eller svårt just för dig. Men du bör försöka om du har som mål att få examen från gymnasiet; om du inte försöker - får du inte ngt. examen ... Och även om det kanske är svårt, så kan du ändå lyckas; svårt och omöjligt är inte samma sak. Det kanske tar längre tid och kräver att du anstränger dig mycket... Lycka till!
    Läs alla kommentarer