Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Tyvärr har vi inte den information som du efterfrågar.
    Enligt skolverket så kan och bör prövningar erbjudas om det finns pågående undervisning i gymnasiekurser. Var på gymnasieskolorna som undervisning i arabiska pågår (eller att vi tror att den undervisningen pågår...) se fragasyv.se/info/Ovanligasprak - en förteckning över "ovanliga språk" på gymnasieskolorna; med "ovanliga språk" menas där andra språk än franska, tyska och spanska. Jag kan inte lova dig att uppgifter i listan på fragasyv.se/info/Ovanligasprak  är 100% rätt för att ständiga förändringar sker i vilka språk som olika gymnasieskolor erbjuder läsa.
    Vad gäller komvux så är det "varje kommun för sig" själv... jag känner inte till någon sammanställning ang.utbud av t.ex arabiska i olika svenska kommuner (på komvux).
    Jag förstår det som så att du kanske söker var du kan läsa Arabiska 3 och 4 eller göra prövningar i de kurserna. Läsa gymnasiala kurser kan man endast i den kommunen där man är folkbokförd (med några få undantag). Prövningar får du göra i hela Sverige men du måste kunna åka/resa till prövningsstället minst 2 gånger (för de två olika prövnings-delar) så sök prövningsmöjlighet i första hand i de kommuner som ligger inom pendlingsavstånd för dig.
    Jag beklagar att jag inte kan ge dig ett bättre svar. Det vore bra om det fanns sammanställd och aktuell information ang.vilka olika kurser och bland annat vilka språk som erbjuds i olika svenska städer/kommuner men, tyvärr, så känner vi inte till att sådana sammanställningar finns tillgängliga.
    På fragasyv.se/info/Ovanligasprak  försöker vi ha aktuell information vad gäller gymnasieskolorna men det är svårt; att en kurs "erbjuds" att välja läsa betyder att eleverna kan "välja" eller önska läsa den kursen men om för få elever anmäler sig så blir inte kursen av och då finns det inte pågående undervisning och då får inte prövningar erbjudas heller... . Och det är inte "vem som helst" som kan undervisa i t.ex arabiska. Finns det en lärare "idag" men om hen "försvinner" (t.ex blir föräldraledig eller går i förtidspension) så finns det ingen som kan undervisa och sådant kan ske ganska plötsligt (en lärare kan bli långvarigt sjuk t.ex) och så finns det helt plötsligt ingen som kan undervisa... Det är svårt att ha aktuell sammanställd information så det blir tyvärr så att var och en får leta på egen hand genom att googla, titta specifikt på komvux-webbar, fråga sina vänner och bekanta, ringa till komvux och prövningsenheter... Att undervisning i arabiska skulle erbjudas på komvux är inte särskilt vanligt. Vag gäller gymnasieskolorna så känner vi inte någon bättre sammanställning än den som vi själva har gjort och som finns på fragasyv.se/info/Ovanligasprak
    Om du finner någon sammanställd aktuell information som svarar på din fråga, får du gärna dela med dig, tipsa oss! Och tack på förhand!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Sara17 : På länken du skrev ovan, står det allt för gymnasieelever. Jag tog examen från gymnasiet men jag vill göra prövningar för att höja mina merit.
    • Milla :

      Skolverket säger att i de kommuner där undervisning i en viss gymnasiekurs erbjuds måste också prövningar erbjudas i samma kurs (eftersom det i varje lärartjänst finns "ett antal prövnings-timmar inbakade"); jag förstår det som så att i fall en kommunal gymnasieskola erbjuder undervisning i Arabiska 3, t.ex då måste även ett antal externa prövningar (alltså prövningar som är öppna för alla och inte bara gymnasieelever i just den skolan eller den kommunen) erbjudas. Mitt råd är därför att du försöker hitta var undervisning i arabiska 3 och 4 erbjuds (på gymnasieskolorna och/eller på komvux) och i de kommuner där undervisning i de kurserna erbjuds (oavsett om det är på komvux eller på en gymnasieskola) så borde det prövningar erbjudas även för de som inte är gymnasieelever. Det är dock många som vill göra prövningar och antal prövningstillfällen är ganska begränsat; finns inte någon "prövnings-kö" att ställa sig i, heller... så det är "först-till-kvarn" (boka sig snabbt om man hittar var man kan anmäla sig). Det är inget bra system, när det är så här oorganiserat... man ska ha tur för att hitta ledig prövningstillfälle.