Milla SYV på FrågaSYV

    Arabiska är ett av de många språk som klassas som ”moderna språk”; för godkända betyg i moderna språk 3&4 får man - om man inte redan för annat kurser har Max i merit - meritpoäng; om du är gymnasieelev kan du endast läsa de kurser som din skola kan erbjuda, men efter gymnasiet kan du leta efter prövningstillfällen i hela Sverige.

    Studie- och yrkesvägledare
    • toto : Min skola lät inte mig att välja arabiska som moderna språk utan jag måste ta det som modersmål. De flesta av mina vänner i en annan kommun har fått 1,5 merit bara för arabiska. Det känns obehaglig att vissa ha möjlighet för det och inte andra. Om jag efter gymnasiet ska göra prövning i arabiska kommer antagningspoängen var högre och då är bara extra jobbigt! Hoppas ni kan ge råd till mig
    • toto : Om jag skulle haft dessa merit skulle jag lätt komma in i min dröm utbildning. Så varför ska många ha dessa merit medan andra kan inte göra det. Är mycket bekymrad
    • Milla : Moderna språk och modersmål är Olika ämnen och behörighet för lärare är också därför olika. Din skola har kanske ej behörig lärare i arabiska som moderna språk... du kan uppnå Max i merit genom eng 7 och högre mattekurser.
    • toto : Ja men engelska 7 och matte spec är svåra ämnen till skillnad från arabiska som är lätt för mig. Varför ska min skola inte ha behörighet till det medan andra skolor har det. Är väldigt orättvist. Men varför får jag inte åka till någon skola som erbjuder arabiska som moderna språk och kunna därmed göra prövningen och få merit poäng? Hoppas ni förstår hur besviken och bekymrad jag skulle läsa min drömutbildning om jag hade dessa meritpoäng. Känns det inte som orättvist system?
    • Milla : Det är mycket som är orättvist inom utb.systemet. Jag håller med dig. Men vi på Fråga syv kan inte ändra reglerna. Du kan kanske byta till en annan skola som erbjuder läsa arabiska 3&4?
    • toto : Jag går nu på tredje året och läsåret är snart slut. Jag fick veta att min kompis har förra året gjort prövning i arabiska och fått direkt 1,5 meritpoäng. Därför vill jag veta om jag kan också åka nånstans och göra prövningen. Tack för att du svarar på mig
    • Milla : Som gymnasieelev får du endast läsa kurser eller göra prövningar på eller via din skola, alltså om din skola ”skickar” dig för att göra prövning men jag tror inte din skola kommer göra det: det är dyrt och besvärligt för din skola och det är inte din rättighet att få det, tyvärr.
    Läs alla kommentarer