Em12345678

    Hej! Jag har tidigare sett en fråga som berör vad man kan studera för att arbeta med utsatta kvinnor och barn. Exempel som psykolog och socionom nämndes, men jag är intresserad av att läsa till socialpedagog. Anledningen är främst att jag vill gå på yrkeshögskola och att ämnen som berörs intresserar mig. Min fråga är då: Finns det möjligheter att arbeta med utsatta kvinnor och barn efter en socialpedagogutbildning? Jag är inte särskilt intresserad av att arbeta med ungdomar på HVB-hem eller med beroendeproblematik, utan snarare med kvinnor och barn inom olika kontexter. Om svaret är ja, vilka arbetsplatser kan man då söka sig till och finns det ett behov av socialpedagoger inom detta sammanhang? Hoppas att ni förstår min fråga, tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det vi vet om yrket Socialpedagog berättar vi om i yrkespresentationen på framtid.se/yrke/socialpedagog Svårigheten i att uppge var en Socialpedagog kan arbeta är att detta yrket är "icke-reglerat", alltså finns ingen legitimation att söka eller finna några strikta krav ang.vilken utbildning som "krävs". Arbetsgivare kan önska sig vilken utbildning som helst men kan också anställa utan någon utbildning som ligger inom "rätt kunskapsområde" t.ex anställa någon med generell gymnasiekompetens, exempelvis med examensbevis från SA och utbilda på arbetsplatsen. Arbetsgivare får om de vill köpa utbildning till sina anställda. Ibland söker de "rätt person" som har rätta egenskaper och inställning och är i så fall beredda att bekosta utbildningen. Det är mycket fördelaktigt att gå utbildning på arbetstid med lön.
    Du vill arbeta med utsatta kvinnor och barn, men på vilket sätt? De kan bli utsatt på olika sätt, t.ex kanske de är bostadslösa men för övrigt behöver ingen hjälp om de kan få bostad. Eller så kanske de utsattes för våld och först och främst behöver medicinsk vård, bli inlagda på ett sjukhus med bland annat fysiska skador och det är i så fall läkare och sjuksköterskor som tar hand om dem och vad gäller psykiska skador så blir Kurator inom hälso- och sjukvården inblandad (här krävs det socionomexamen + påbyggnadsutbildning för att kunna få ut hälso- och sjukvårdskuratorsexamen och sedan ansöka om legitimation från socialstyrelsen) och kuratorn förmedlar, vid behov, kontakt med psykologen. Och psykolog är i Sverige också ett legitimationsyrke; examen från psykologprogrammet krävs för att kunna ansöka om legitimation.
    ang.var man med yrkeshögskoleexamen som Socialpedagog kan arbeta råder jag dig fråga ansvariga för de yrkeshögskoleutbildningar där utbildningen ges; de gör uppföljningar och bör veta var deras f d studerande fått jobb efter examen.
    Kika också gärna på framtid.se/yrke/kvinnojoursmedarbetareframtid.se/yrke/kontaktperson och framtid.se/yrke/familjehemsförälder samt på framtid.se/yrke/volontär
    Du får också gärna hitta några personer som idag jobbar med det som du i framtiden vill jobba med och fråga dem vilka utbildningar de har "i bagaget".

    Studie- och yrkesvägledare
    • Em12345678 :

      I form av att stötta och vägleda kvinnor att exempelvis få arbete och bostad och samtala med dem. Det kan alltså handla om att lyssna på deras behov, ge praktisk hjälp och vägledning för att hantera svårigheter och kriser. Har läst mig till att socialpedagoger kan göra just detta men har ingen kunskap om man kan arbeta med just enbart kvinnor. De allra flesta jobb jag sett på platsbanken söker socialpedagoger med en utbildning till just socialpedagog på minst två år så det känns som en rimlig utbildning, eller är det något ni inte rekommenderar eftersom det är icke-reglerat?

    • Milla :

      Det låter som att du skulle vara mest intresserad av att bli Kvinnojoursmedarbetare. Vi har fått svar från många olika kvinno- och tjejjourer som alla säger att de absolut flesta medarbetare är volontärer (alltså erbjuder sin tid och expertis på frivillig basis, på sin fritid och ej får någon lön); det brukar finnas en eller ett par tjänster där folk arbetar med lön men det är få sådana tjänster och en sådan anställning brukar man få efter ganska många år som volontär (jag vet inte om 10 år räcker... kanske eller kanske behövs fler år som volontär + att det ska bli någon sådan tjänst ledig också, annars så kan man ju inte söka).
      När jag nu söker på lediga jobb på kvinnojourer får jag upp två annonser (och det för hela Sverige); se arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/28636395 och arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/28503943 - i den första annonsen står att socionomexamen är ett krav; i den andra att de söker någon med högskoleutbildning + minst 1-års erfarenhet av att ha arbetat som kvinnojoursarbetare; det står å andra sidan också "2-års eftergymnasial utbildning" på ett ställe i annonsen men "relevant högskoleutbildning" på ett annat ställe i samma annons (min bedömning är att de skulle kunna anställa någon som har yrkeshögskoleexamen som socialpedagog, det är i alla fall inte omöjligt), OBS! dock att den anställning är inte på heltid, utan på 75%; det krävs också körkort och det står att språkkunskaper inom Persiska/Farsi, Arabiska, Dari, Urdu är meriterande. Just det jobbet liggen i Ängelholm (i Skåne). Det är alltså Ett jobb på 75% som jag kunde hitta är utannonserat i hela Sverige. Det är alltså mycket svårt att få jobb. Du får större chans om du tar ut socionomexamen, jämfört med yrkeshögskolexamen som socialpedagog eller ngn annan yrkeshögskoleexamen (detta med tanke på vilka arbetsuppgifter du vill i framtiden ha).
      Mitt råd är att du anmäler dig som volontär på någon kvinnojour och att du överväger söka till socionomprogrammet.

    • Em12345678 :

      Tack så mycket för hjälpen! Jag får kolla upp det och se hur jag kan göra. Jag vill bara förtydliga att jag menade att jobben som socialpedagog på plastbanken ofta ”kräver” en socialpedagogutbildning vad jag har kunnat se och inte att det finns många jobb inom kvinnojourer.

    • Milla : Läs i platsannonserna vilka Arbetsuppgifter som ingår i de tjänster som är utannonserade under Socialpedagog.
    • Em12345678 : Tack har gjort det! Låter väldigt intressant.
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer