Om man vill arbeta på en ambassad med migrationsfrågor (I Sverige eller utomlands), vad ska man ha för utbildning/arbetserfarenhet? Har sett i annonser på såna jobb att man bör ha arbetat med migrationsfrågor?
Tacksam för svar!
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32141 frågor besvarade.
Hej Lina,
den typen av anställning du är intresserad av ligger ej inom "reglerade yrken", därför är det helt upp till en arbetsgivare att bestämma vem som har tillräckliga kvalifikationer för att få jobbet.
Det är alltså inte en Diplomat>> du vill bli? Är det som Konsulatassistent>> som du vill arbeta?
Om det i jobbannonser står att de kräver eller önskar att man ha arbetat med "migrationsfrågor" då kanske anställning som Beslutsfattare på Migrationsverket>> kan ge relevant "tidigare arbetslivserfarenet". Nu är det dock så olyckligt att Migrationsverket drar ner på sina anställda, pga det är färre som söker uppehållstillstånd i Sverige idag; så det blir troligtvis inte aktuellt med att få anställning på Migrationsverket inom ett par år, i alla fall. :(
Det är, som sagt, helt upp till en arbetsgivare att välja vem hen vill anställa, då det ej är centralt-reglerat vilka kvalifikationer som krävs. Vilka yrken det är reglerat inom kan du se på https://www.framtid.se/yrke/reglerade-yrken
Det jag kan tänka mig ger försprång (är ett stort Plus) är att man har mycket goda kunskaper i det "aktuella språket" - ex. om man vill jobba på en tysk Ambassad eller på en svensk Ambassad i Tyskland - i tyska i så fall; kunskaper i engelska är alltid en stor merit.
Vidare kan jag tänka mig att kunskaper inom Internationell rätt /se >>>yrkespresentation Internationell rättsvetare/ är mycket bra att ha.
Att ha godkända högskolepoäng inom ämnet IMER, Intern.migration och etniska relationer, kan också anses vara en stor merit.
Jag förstår att det låter "otydligt" och du kanske vill få ett konkret svar - läs det här, så får du jobbet, det skulle jag också velat få, om jag ställde den frågan som du ställer... men det kan vi tyvärr inte ge dig.
Personalavdelningen hos de arbetsgivare som du vill söka jobb inom kan kanske svara på frågan om vilka kvalifikationer personer hade som senast fick anställning; det råder jag dig att fråga om - på personalavdelningar hos arbetsgivare. Då kan du sedan försöka "efterlikna" deras meriter. Dock är det ingen garanti på att kunna få jobbet ändå. :(
Hej! Jag är en 20 årig tjej som i somras tog studenten. Det bästa jag vet är att få umgås med fina personer som får en att skratta och må bra. Jag älskar att plugga och lära mig saker, jag tycker det känns som en otrolig...
Hej Elsa,Socionomexamen kan leda till ett antal olika yrken: kika gärna på framtid.se/socionomyrken och att jobba som Socialsekreterare eller som Kurator inom hälso- och sjukvården är... Läs hela svaretHittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga