Anonym
    Hej

    Jag har tänkt att plugga till IT-säkerhetstekniker och jag vill gärna ha svar på hur arbetsmarknaden ser ut efter examen. Finna det jobb? Måste man flytta mycket? Efter att googlat en stund så hittar jag ingen bra information därför vänder jag mig till er.

    Skulle gärna vilja ha svar då detta påverkar min framtida karriär.

    Mvh
    • Milla : Tips! fråga Arbetsförmedlingen och de som är verksamma inom den aktuella branschen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    de uppgifter vi har att det inom yrket IT-tekniker finns Balans på arbetsmarknaden - alltså är det "medelsvårt" att få jobb. Och för yrket Säkerhetsskyddstekniker saknar vi prognos. :(

    Men om vi tänker på utbildningar inom yrkeshögskola, t.ex utbildning/xenter-botkyrka/it-sakerhetstekniker - så får utbildningen starta endast om bedömning görs att det blir lätt att få jobb inom det yrket. I annat fall får ej utbildning inom yrkeshögskola starta. Vidare ingår också praktik inom en yh-utbildning och på praktiken (LiA, lärande i Arbete) skapar man sig kontaktar och ofta får jobb på sin praktikplats eller via den.
    Du frågar också om man får "flytta mycket"; det är en fördel om du kan flytta - då kan du ta jobbet även långt ifrån där du bor idag. Kan du inte det, så blir dina jobbsökarmöjligheter begränsade till pendlingsavstånd, vilket kan göra det svårare att få jobb.

    Studie- och yrkesvägledare