coola07an
    Hej! Jag och nästan hela min klass upplever att vi har fått alldeles för låga betyg i engelska (tex låg jag på A i 9-an och nu får jag E eller om jag har tur ett lågt D i ämnet (en5)). Jag undrar därför om det rimligtvis borde finnas någon möjlighet att göra nationellt prov i kursen eller att tenta av kursen för att kunna visa mina ”igentliga kunskaper”? Jag vet att jag kan presentera mycket bättre än E och siktar på att få så höga betyg som möjligt och känner att ett så lågt betyg i engelska skulle typ kunna ”förstöra” mina möjligheter till en bra utbildning. Om det inte verkar rimligt att kunna göra nationellt prov i engelska 5 eller tenta av kursen, vad finns det då för alternativ för att kunna höja mig i kursen eller få förståelse för varför jag får så låga betyg i kursen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    betygssättningen är Lärarens kompetens. Som studie- och yrkesvägledare har jag inte bland mina arbetsuppgifter att sätta betyg; och i utbildning till SYV ingår inte lära sig om betygssättningen.
    Jag kan därför endast ge mycket allmänna svar kring betygssättningen... Det jag definitivt kan svara på är vad du har rätt till att göra: om du får F i kursen, har du rätt att innan du går årskurs 3 göra prövning i den kursen på din gymnasieskola. Om du vill höja ditt betyg efter gymnasiet, ska du kunna göra prövning i alla de svenska städer (kommuner), inte endast i den kommunen där du bor eller är folkbokförd i.
    Jag antar att du gör ditt bästa i alla kurser du läser, däribland i Engelska 5. Prata med din lärare i engelska, säg till läraren det du skriver i din fråga här på forumet och be också om tips och råd kring hur du kan plugga dig till ett högre betyg; lyssna på lärarens svar; om du inte får ett svar från läraren som du kan förstå och acceptera, gå och prata med skolans rektor. På varje skola är det rektorn som är ytterst ansvarig.
    Du kan också ringa till skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200.
    Kika också gärna på våra bästa tips om Studieteknik! se gymnasieguiden.se/reportage/tips-om-studieteknik

    Studie- och yrkesvägledare