Sarah

    Hej,jag har på ett tag tänkt på att studera om arkeologi. Problemet är att jag verkar inte hitta någon lista med inriktningar inom arkeologi programmet, det ända som har kunnat fånga min intresse var ”material culture studies” vilket verkar vara i master’s degree. Jag förstår verkligen ingenting!

    • Julia : Om du är 16 år, dröjer det några år innan du ska kunna söka till universitetet/högskolorna. Utbildningsutbud förändras. Det fastställs i sin helhet inför första dagen i anmälningsperioden.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sarah,
    som jag har skrivit i en kommentar till din fråga, så förändras utbildningsutbud. Vilka högskoleutbildningar som kommer att erbjudas fastställs till första dagen i anmälningsperioden. Anmälningsperiod inför start på hösten brukar ligga från mitten av mars till mitten av april. Om du t.ex kommer söka till högskola/universitet till höstterminen 2025, kan du se det fullständiga utbudet i mitten av mars 2025.
    Du kan, om du vill, kika på lärosätenas gemensam webbplats www.studera.nu för att se vilka högskole-universitetsutbildningar som erbjuds i Sverige nu. Hur utbildningsutbud kommer att, på sikt, förändras, kan jag inte ge något svar om.
    Du kan kontakta institutionerna på lärosätena som erbjuder utbildningar inom arkeologi. Fråga om du kan besöka institutionen på någon sort "öppet hus" och/eller om du kan bli "student för en dag", alltså hänga med under en dag på föreläsningar och träffa arkeologi-studerande. De som studerar arkeologi och de som jobbar på de utbildningar som lärare eller studievägledare kan, förhoppningsvis, ge dig ett bättre svar, än vad jag kan.
    Om den mestintressanta för dig utbildningen finns endast på masterprogrammet, alltså på avancerad nivå, då måste du först skaffa dig grundutbildning inom relevant kunskapsområde. Det är möjligt att du först måste läsa kandidatprogrammet med huvudämne arkeologi. Om du inte hittar ngt kandidatprogram med huvudämne arkeologi som du kan komma in på, kanske kan du i så fall sätta ihop egen examen med huvudämne arkeologi. Börja i så fall läsa kurser i arkeologi: i första hand 30högskole-poängskurserna. Du kommer i så fall behöva läsa arkeologi på heltid i minst tre terminer för att man behöver ha minst 90 högskolepoäng i sitt huvudämne. Kandidatexamen inkluderar 180 högskolepoäng = studier på heltid i tre år.