Anders
    Om en person gör studieavbrott på en kurs på Komvux får de läs om kursen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anders,
    det kan bero på Varför personen gjorde studieavbrott, och även på andra omständigheter. Ofta får man ännu en chans... men jag kan inte säga att alla alltid får flera chanser att läsa på komvux. Det beror, alltså, på exakt vad som har hänt.
    Allmänt sett, så har komvux begränsade resurser och Grundskola är "rättighet för folket" - därför erbjuds platserna på grundskolenivå i första hand; och sedan kan det bli så illa att pengarna är slut och då kan ingen få läsa på gymnasial nivå på komvux i just den kommunen just under den kommande terminen - det blir, förhoppningsvis, inte så i din kommun... Prata med komvux; fråga vad som gäller i just din kommun.

    Hälsningar
    Mikael

    • :

      Jaha, okej, men, om en person behöver 300 poäng för att få en gymnasieexamen och avbröt studierna men nu vill fortsätta hur gör de för att få dessa 300 poäng om de inte kan läs kurserna?