Lotuzblomman3
    Hej!

    Jag läser en fristående kurs på 30hp (heltid) som är uppdelad i 5 delkurser på 6hp/styck på universitet. Jag tog denna kursen för att jag tyckte det skulle vara kul och har för tillfället inga planer på att vidareutbilda mig inom samma område.

    Jag har en delkurs som jag skulle vilja hoppa av eftersom jag varken har något intresse av just den delkursen och inte tror jag kan bli godkänd i den.

    Samtidigt vill jag inte att de kurserna jag redan läst och klarat ska ”gå till spillo”. Om jag väljer att inte läsa denna delkurs på 6hp, kommer jag fortfarande ha kvar resterande 24hp? Eller försvinner allt då eftersom jag inte är godkänd i själva ”huvudkursen”?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag tror tyvärr att det kan bli så att du får underkänd i hela kursen på 30 hp om du missar en av delkurserna. Men du får gärna fråga utbildningsadministratör och studievägledare på din institution om det. Jag jobbar inte specifikt med just de frågorna och är därför inte expert på just det område. Men det jag definitivt kan svara på är att du ska inte kunna ta in delkurserna in i en kandidatexamen. Om du senare skulle velat använda de poängen som en del i en kandidatexamen, så måste du ha godkänt i hela 30hp-kursen. På så sätt kommer de 24 hp som du avklarade "gå till spillo".
    Jag tänker också på studiemedelsfråga. Om du tar studiemedel, då måste du uppvisa tillräckliga studieresultat för att få fortsatt studiemedel och om du hoppar av den utbildning du blev beviljad studiemedel för måste du meddela CSN om det. Man kan inte få studiemedel för de studier man ej bedriver.
    Jag förstår att du inte är intresserad och vill inte läsa den 6hp-delkursen, men det kan finnas fordelar för dig att försöka få godkänt betyg även i den delkursen. Mitt råd skulle i första hand vara att du försöker få godkänt i alla delkurser och med det även i hela den 30hp-kursen (om inte annat, så ser det bra ut i CV).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Lotuzblomman3 : Tror du det finns möjlighet att ta kursen någon annan termin istället?
    • Milla : Då måste du i så fall söka om till hela 30hp- kursen på nytt, konkurrera om plats och när du kommer in (om du kommer in) försöka få de andra delkurserna "tillgodoräknade" vilket kan ju gå om inte kursinnehåll ändras tills dess och samma lärare undervisar. För att i annat fall så kan nya lärare säga att de vet inget om dina tidigare studier i delkurserna och du måste i så fall läsa om hela 30hp-kursen (som om du ej läst den förut) - det är i alla fall min bästa gissning men jobbar inte direkt med de frågorna. Diverse undantag kan ibland "hända" (så man ibland "häpnar"...) men som regel så läser man hela kurser, ej delkurser. Det går ju t.ex inte söka via www.antagning.se till just den delkursen som du nu inte vill läsa inom den stora kursen... så det är mycket tveksamt att du ska kunna bli antagen till just den delkursen. Du måste nog bli antagen till den hela stora kursen på nytt och sedan försöka lösa det på ngt sätt (om det nu ska kunna gå...). Se t.ex om den 30hp-kursen är sökbar till HT-24, sök till den i så fall. Det är inte förbjuda att läsa en utbildning och söka till samma utbildning på nytt, till nästa start. Prata gärna med personal på din institution; det borde vara till hjälp för dig; de vet säkert saker som du och jag inte har någon aning om (för att de är insatta i detaljfrågorna kring de utbildningar som ges på just den institutionen). Allmänt, så råder jag att försöka göra sitt bästa i varje kurs och delkurs som man blev antagen till. Svårt att veta hur livet kommet att te sig framöver.. Du kommer definitivt inte ha ont av att ha läst de "extra" 6hp... Jag förstår att det känns jobbigt just nu men genom att övervinna det får du erfarenhet av att kämpa i motvind, övervinna hinder och ro båten i land även om det stormar. Det är värdefull erfarenhet inför framtiden. På arbetsplatserna får man (inte sällan) göra arbetsuppgifter (som en del av sina egentliga arbetsuppgifter) som är svåra, tråkiga och som man inte vill göra men man måste (man vill ju få lön). Om man varje gång det känns "motigt" ger sig och inte ens försöker har man inte erfarenhet av att ha lyckats kämpa sig igenom svår/tråkig och kanske t o m "onödig information" och då tror man inte att man kan göra det. Du gör givetvis som du själv tycker blir bäst för dig. Jag kan bara ge dig "allmänna råd" som är att prata med personal på din institution och att fundera på om du ändå ska försöka kämpa dig igenom den lilla delkursen för att kunna få godkänt i hela kursen på 30hp (vilken kommer se bra ut i CV, även om du kanske inte kommer ha någon egentlig nytta av den kursen i framtiden... men det är ju ingen som vet vad du kommer ha nytta av i framtiden). :)