Elin
    Hejsan, jag har en fråga om det är någon större skillnad att tacka Ja till att börja jobba hos en arbetsgivare som inte har kollektivavtal? Vad ska man i så fall tänka på eller avråder ni från att jobba för de arbetsgivare?
    Tackar på förhand för alla svar, tips och råd!
    E. :)

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elin,
    Om ett företag saknar kollektivavtal så innebär det att den arbetsgivaren inte är bunden av ett avtal med en facklig organisation som reglerar anställningsvillkoren för de som arbetar på företaget. Det behöver inte betyda att företaget inte har justa (bra) villkor, men den stora fördelen med ett kollektivavtal är att de anställa kan känna dig trygga i att det finns rättvisa villkor som gäller för deras anställning och att de har ett fullgott skydd vid sjukdom eller olyckashändelse.

    För mer information:
    kika gärna på information om vad man kan tänka på i det fallet som du beskriver i din fråga - på srat.se/Rad--stod/Anstallningsavtal/checklista-om-det-inte-finns-kollektivavtal

    Det finns förmåner för anställda, som inte är reglerade i lag. I Sverige har lagstiftaren den inställningen att arbetsmarknadens parter är väl lämpade att tillsammans reglera anställningsvillkoren branschvis, vilket innebär att inblandning av staten är rätt liten. De arbetsrättsliga lagarna utgör minimivillkoren. Många villkor regleras vidare via de centrala kollektivavtalen. Kollektivavtal kompletterar de villkor som finns reglerade i lag och ger dessutom andra förmåner som inte finns reglerade i lag.

    Vilka förmåner får anställda på arbetsplatser som omfattas av kollektivavtal?
    Nedan finner du några exempel:
    Lönesamtal och lönerevisioner som ett exempel. Rätten till lönesamtal finns inte reglerat i lag utan endast i de centrala kollektivavtalen.

    -- Tjänstepension, - som ett annat exempel.

    --- Samt även flexpension, rätten till extra löneutfyllnad vid sjukdom, föräldralön, försäkringar, övertidsersättning, restidsersättning, omställningshjälp vid uppsägning. - som några fler exempel.

    Men jag kan inte ta och avråda från att tacka till jobbet hos en arbetsgivare som inte har kollektivavtal.