Mehari

    Jag funderade på att ta ett genoföra på komvuxarbete i hösten men jag är lite tveksamt på om jag anses att bli behörighet till natur/samhäll? Så har ni möjlighet berätta lite åt om, vad skulle jag behöva om jag bestämde mig genomföra det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mehari!
    om du läser mot examensbevis från komvux inom område Naturvetenskap-Teknik, väljer du temat för komvuxarbete som har med teknik eller med naturvetenskap att göra. Högre betyg än E kan man inte få i komvuxarbetet, därför att betygsskala består av F och E, endast.
    Godkänt betyg (E) i kursen komvuxarbete är ett av villkor för att kunna få ut examensbevis från komvux.
    Komvuxarbete är en 100poängskurs, vilket betyder att du bör lägga ner cirka 200 timmar på att genomföra komvuxarbete (eller fem veckor på heltid; heltid = 40 timmar per vecka).
    Komvuxarbete har som som syfte att testa om du är tillräckligt förberedd inför eftergymnasiala studier inom kunskapsområde Teknik-Naturvetenskap. Så mycket mer än så kan inte SYV berätta för dig - för att det är Läraren/Handledaren som godkänner ditt komvuxarbete (inte SYV). Du får komma med förslag på temat och frågeställningar inför ditt komvuxarbete. Det är den handledaren som komvux utser, som godkänner temat och frågeställningar innan du börjar genomföra ditt komvuxarbete.
    Enligt Skolverket: "Komvuxarbetet ska visa att eleven är förberedd för det yrkesområde som utbildningen är inriktad mot".
    Hänvisning/källa: skolverket.se/sitevision/proxy/regler-och-ansvar/författning/2021:29

    Studie- och yrkesvägledare