Privat
    Hej!
    Jag ska försöka sammanfatta så kort jag kan. Jag går tredje året i natur-sam. Har haft mycket frånvaro sen jag började gymnasiet och har prövningar i nästan alla kurser i matte, fysik, biologi och kemi och det är för att jag inte har pluggat någonting eller lyssnat på lektionerna, med andra ord har jag inte ens försökt plugga till ett enda prov. Allt det här är på grund av psykiska problem och annat. Nu i trean har jag vaknat till mig och börjat inse vilket stort misstag jag har gjort. Min drömutbildning är läkare och jag tror att jag lätt skulle kunna klara av utbildningen ifall jag pluggar ordentligt då jag tycker att när jag väl pluggar så har jag inte så svårt för det, med andra ord är jag väldigt envis och skulle lätt kunna nå mina mål, gjorde inte det tidigare för att som sagt gick jag genom en tuff period i mitt liv. Jag tar ju studenten i år och så klart är jag medveten om att det är mer än omöjligt för mig att komma in på ett basår och sedan söka till läkarlinjen och komma in där, så min fråga är, är det möjligt för mig att ta alla de kurserna jag läste under min gymnasietid på komvux och sedan söka till läkarlinjen? Om jag pluggar heltid från morgon till kväll hur lång tid tar det ungefär då tills jag kan söka till läkarlinjen? Jag vet att jag kan söka utomlands efter komvux men jag vill helst stanna kvar i Sverige. Snälla hjälp mig, jag kan verkligen inte se mig själv som nåt annat än läkare.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Privat,
    det låter som att du ej kommer uppnå kraven för examensbevis , jag råder dig göra ditt bästa under resten av läsåret - detta för att få så bra förkunskaper som möjligt inför framtida studier ... sedan tar du dina betyg till komvux och gör planering mot Examensbevis.

    Hur lång tid kräver komvux-studierna - frågar du...
    Det beror alldeles på. Du behöver minst 2400 betygsatta poäng för att få ut Examensbevis från komvux, vilket motsvarar 3 års heltidsstudier.
    Om du tar in vissa betyg du fick på gymnasiet - beror på Hur många betyg du kan och vill ta in ...

    Tips: ta reda på när ansökningsperiod till komvux blir i din kommun. Det är den kommunen där du är folkbokförd ... Se kommunens hemsida eller ring och fråga. Ansökningsperiod till sommarkurser (om din kommun erbjuder sommarkurser) kan ligga redan i januari-februari. Ansökn.period till höststarten på komvux brukar ligga i mars-april.

    Ännu ett alternativ - läsa på en folkhögskola.
    Du kan söka även till flera olika folkhögskolor (och samtidigt till komvux).
    Får du fler studieplatser - kan du välja sen.
    På folkhögskolorna tar man hänsyn till dina Kunskaper, inte till dina gymnasiala betyg. Folkhögskolor ger Omdöme, inte betyg. Med Omdöme från en folkhögskola söker man till högskoleutbildning i BF-urvalsgruppen.

    Hälsningar
    Peter syv

    • : Men hur är det ifall jag väljer att studera utomlands, i Polen till exempel, hur stor är chansen att komma in ifall jag tar ett tekniskt/naturvetenskapligt basår och får bra betyg? Eller ifall jag under ett år gör prövningar på komvux och får bra betyg? Kan man gå i ett basår och göra prövningar på komvux samtidigt?
    • Milla :

      Man kan läsa basår och göra prövningar samtidigt, ja. Ang. Möjlighet komma på studier utomlands kan vi tyvärr inte ge så mycket info, men det måste vara lättare att komma in pga folk, trots utgifter och svårigheter med boende och språket & sedan med att få utb erkänd i Sverige - ändå väljer söka läsa utomlands.