bella
    Jag går nu sista året i nian, jag har tänkt flytta till USA permanent när jag blir 17 det vill säga när jag börjar andra ring. Jag har tänkt plugga ekonomi inriktning Juridik eftersom jag vill bli advokat. Min fråga är kan jag flytta till USA och plugga där? Vad ska jag förvänta mig? Vad ska jag plugga vilka ämne behöver jag för att gå in i den här linjen i USA?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom mitt expertisområde är svenska skolan och svenska utbildningar så har jag svårt att informera om andra länders utbildningsystem. Om du ska flytta med familjen till USA och sedan gå klart gymnasiet där så får skolan i USA bedöma hur du går vidare där men Ekonomiprogrammet med inriktning juridik känns ju logisk för dig här i Sverige eftersom du är intresserad av juridik -däremot läser du mycket ekonomikurser också på Ekonomiprogrammet- så du bör även ha intresse inom det området också. Om inte så kanske Samhällsvetenskapliga programmet kan passa bättre.

    Du kan kontakta de organisationer som hjälper till med studier utomlands för att ta reda på mer om utlandsstudier inom juridik i USA. Här kommer några tips;

    http://www.educationlink.se/

    http://studyabroad.se/start.aspx

    /Lena, Syv