jade
    hej, jag undrar om att....... om man läser antingen naturvetenskap eller naturbruksprogrammet så har man möjlighet att läsa juridik(bli advokat) sen eller är det bara när man läser naturvetenskap??

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du går ett yrkesprogram som Naturbruksprogrammet så behöver du se till att du läser till högskolebehörigheten - det ska alla yrkesprogram erbjuda inom individuella valet eller inom programfördjupningskurser. Den består av Svenska 2+3 och Engelska 6. Om du sedan vill gå vidare och söka Juristprogrammet på högskolan behöver du dessutom lägga till Samhällskunskap 1a2 och Historia 1a2.

    Läser du Natur/Sam/Humanist eller Ekonomi så har du automatiskt alla kurser du behöver. /Lena, Syv