Tida
    Jag har tidigare pluggat på yrkeshögskola (Kyh) till energi specialist, där läste jag bland annat projektledning. Jag älskade kursen och nu vill jag läsa till något liknande eller ”scrum master”
    Jag vill jobba med något där jag kan planera/ leda och hjälpa.
    Jag har inte så höga poäng… tror ligger runt 15-16.
    Hur går man till väga? Vilka program/ kurser kan jag söka till?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    scrum-master jobbar med agile management (med hjälp av agila metoder) som grund och därför tycker jag du bör söka efter olika "agile"-utbildningar som kan finnas inom olika skolformer. Kika t.ex på:
     en liten kurs på Göteborgs Universitet: gu.se/studera/hitta-utbildning/agil-projektledning
    och en annan liten kurs vid Jönköpings Universitet: ju.se/kurser?agile
    och ännu en annan liten kurs på Blekinge tekniska högskolan: bth.se/utbildning/program-och-kurser/kurs
    Titta också gärna på magisterprogram i Projektledning vid Karlstads Universitet - kau.se/utbildning/program-projektledning - vad gäller behörighet till den utbildningen så står det följande:
    BEHÖRIGHETSKRAV
    Gymnasiets Svenska kurs 3 eller B eller Svenska som andra språk kurs 3 eller B, gymnasiets Engelska kurs 6 eller A samt kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.
    Inom yrkeshögskola finns också utbildningar som du, förhoppningsvis, kommer finna av intresse, t.ex:
    utbildning/cm-education-ab/agile-project-manager
    utbildning/ihm-business-school/agil-projektledare

    Studie- och yrkesvägledare