Hej
    Hej!
    Jag har funderat på att bli bagare/konditor men jag hittar inga utbildningar som jag har behörighet till. Man kan ju läsa på komvux, men som jag förstått det är det i princip bara de som ej har gymnasieexamen som tas in? Känns ju extremt konstigt i så fall att bara de som har gått typ resturang/livsmedel eller inte har gymnasieexamen ska kunna bli bagare? Eller finns det någon annan väg att gå?
    • Milla : Vi har nu fått svar från yrkeshögskola YRGO i Göteborg som lyder: "Det kan vara svårt att få plats på bageriutbildning på Komvux. Den som har störst behov av utbildning får plats först. Det är inte vi som skola som sköter antagningen utan det gör Arbvux i Göteborg. Angående våra utbildningar: Förutom den reguljära bageriutbildningen som startar 8 augusti så har vi även en lärlingsstart där utbildningen sker på en arbetsplats som vi har valt. Den startar 5 september med 4 veckors orienteringskurs. Fördelningen i tid är 70% på arbetsplatsen och 30 % på skolan. Jag bedömer att denna vägen är elevens bästa chans att komma in på bageriutbildningen. Man läser samma innehåll och kurser som utbildningen som går på skolan. Är eleven intresserad av att söka den går hon in på Arbetsmarknad och vuxenutbildningens hemsida och läser om den där. Dock behöver hon först gå på en informationsträff som då är obligatorisk, därefter kan hon söka. På deras hemsida kan eleven se när nästa informationsträff sker och det är även där hon anmäler sig till infoträffen. På följande adress kan hon läsa allt om lärling: goteborg.se/larling ".
    • Milla : Jag skriver också ett nytt svar till dig nu.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ella!

    Du får söka till komvux yrkesutbildningar. Ingen kan förbjuda dig att söka. Och vi får hoppas och hålla tummarna att pengarna räcker även till att ge dig en plats.***

    Andra vägar som du kan testa:

    fråga på Arbetsförmedlingen om AF kan köpa plats till dig på en yrkesutbildning;

    försök hitta en arbetsplats där du kan bli "vuxenlärling" och lära dig i så fall genom att göra, på ett praktiskt sett, direkt på en arbetsplats.

    *** angående varför komvux inte tar in på yrkesutbildningar om man redan har gymnasieexamen. I Vuxenutbildningsförordningen står det mycket tydligt att personer med "kort tidigare utbildning" tillhör "de prioriterade målgrupper" och komvux måste följa det. Det blir då i praktiken så att när alla de som saknar fullständig grundskoleutbildning kommer in, finns det inte så mycket pengar kvar till de övriga sökande. Sedan erbjuds man plats om man har grundskola men inget mer - och det är just de personerna som tar så gott som alla platser på yrkesutbildningar på komvux. Om det blir någon plats "över" - går den till en person som påbörjade gymnasiestudier men har endast ett par betyg, dvs inget gymnasieexamen. Så ser det ut i de flesta kommuner. Och tyvärr så hjälper det inte att söka många gånger för det finns ingen "kö" på så sätt... utan vid varje antagning är det återigen "kortutbildade och studieovana" som har företräde. Det finns, alltså, inte någon förbud mot att ta in dig på komvux, men det är ekonomin som sätter "stopp".

    Om man tänker på "den högre rättvisan" så kan man tänka så här: en person som aldrig fick läsa på gymnasiet ställs emot dig, som fick läsa i 3 år på gymnasiet. Om du ska ta platsen på Bagare-utbildningen, blir det så att du får läsa gymnasial utbildning 2 ggr och den andra personen "noll gånger". Om man tänker så, då kanske man ändå kan "lite grand" förstå tanken bakom det som står i Vuxenutbildningsförordningen.

    Sök till komvux men undersök även de andra alternativen! - är mitt råd till dig.

    Kika även på det som finns på folkhögksolorna, t.ex den här utbildningen>> eller den här>>>

    Angående utbildningar på Yrkeshögskola>>, t.ex Bagare & konditor i Göteborg>> - sök! är mitt råd. Yrkeshögskola>> kan (till skillnad från högskola) ta in 20% obehöriga i varje klass. Det finns inga garantier, men det finns en chans, så Sök! är mitt råd till dig. Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finner du på www.yhguiden.se

    Fler tips:

    läs på http://www.bageri.se/utbildning/grundutbildning-vuxen/ och du kan också kontakta dem - så kanske de kan ge någon matnyttig information - lite mer än det som står på deras hemsida. Vi hoppas och håller tummarna!

    om du kan tänka dig gå ett antal korta kurser på studieförbund där du själv betalar för att delta i kurstillfällena - kan det eventuellt på sikt leda till att du kan hitta någon ingång i yrket bagare och/eller konditor. Om inte annat, så samlar du meriter till att bli behörig till en yrkeshögskoleutbildning.

    se om du kan skaffa dig kunskaper genom självstudier eller studier på studieförbund och göra Prövningar>> i de kurser som krävs för att bli behörig till yrkeshögskoleutbildningar "Bagare och konditor">>.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och LYCKA TILL!

    L. :)

    Liselotte
    • : Tack så mycket för svaret :)
    • : Ja, jag tycker såklart att det är bra att de som inte har gymnasieexamen får en andra chans, menade bara att jag tycker att även de som har en gymnasieutbildning borde kunna bli bagare om de vill :)
    • Anna : Håller med dig! Frågan är bara hur ska vi göra så att begränsade resurser räcker till alla som behöver? Komvux har begränsad budget och måste prioritera "lågutbildade" framför högre utbildade, vilket de också gör. Du kan ha tur och få plats. Du bör därför söka alla de olika alternativen samtidigt. Det är i alla fall vad jag vill råda dig till.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Om vem som kan ansöka om Lärlingsutbildning, läs här>>>

    I kraven ingår att du är under 20 år, har gymnasieutbildning sedan innan och är skriven i Göteborg eller att du har fått din hemkommuns "godkännande". Men det tror jag de menar att din kommun lovar att betala Interkommunal ersättning i fall du kommer in på utbildningen.

    Om du kan flytta din adress till Göteborg, är det i så fall mycket enklare - för att då behöver du inte fråga din kommun för att "din kommun" blir i så fall Göteborgs kommun, som själva har den utbildningen.

    Anmälan till infomöte gör du här>>> och datum är 16 maj kl.15.30 på Rosenlundsg.8, plan 1 - i Göteborg (närmsta spårvagnshållplats är Hagakyrkan eller Grönsakstorget - det är ungefär lika långt att gå... lite närmare från Hagakyrkan; du kan annars fråga efter "Feskekörkan" /Fiskekyrkan/, som är en känd plats i Göteborg och så ligger vuxenutbildningens "hus" precis mitt emot).

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare