Emel

    Hej, jag tycker om att baka och tycker att det verkar kul att gå på bageri och konditori linje i gymnasiet. Men känner mig osäker för att jag tänker mig att det nog bara är tjejer som går på den linjen och jag skulle vilja ha lite mer variation. Funderar på att gå ekonomi istället men är också osäker där för vet inte riktigt hur svårt det kommer bli. Så jag undrar bara hur fördelningen mellan tjejer och killar brukar vara i bageri konditori linjen och ifall ekonomi är svår. Undrar också om man kan gå på ekonomi linjen och sen plugga vidare efter gymnasiet till konditor?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du får gärna kika på allmän information om olika gymnasieprogram.
    Att utbilda sig till konditor efter gymnasiet om du får examen från gymnasiet och speciellt från ett högskoleförberedande gymnasieprogram blir svårt, kanske t o m omöjligt. Förklaringen: utbildningar till bagare och konditor ligger i Sverige på gymnasial nivå (för vuxna på komvux, kommunal vuxenutbildning). Komvux är tvungen prioritera kortutbildade alltså de som inte har grundskolekompetens eller endast har grundskolekompetens. Med gymnasiekompetens hamnar man långt bak i prioriteringskön och oftas får ej någon plats på yrkesutbildning på komvux.
    Däremot med yrkesexamen (som t.ex bagare-konditor) finns det mycket stora chanser att komplettera med några teoretiska kurser på komvux för att sedan kunna söka till högskola-universitet. Ngn komplettering kanske inte ens kommer behövas efter gymnasiet för att elever på yrkesprogrammen har rätt läsa kurser för grundläggande behörighet (svenska 2,3 och engelska 6) och om du som valbara kurser läser samhällskunskap 1a2 samt matematik 2 och 3 - så får du samma behörighet som efter ekonomiprogrammet att söka till högskoleutbildningar på de svenska lärosätena.
    Läsa svenska 2,3 och eng6 har du rätt till på gymnasiet. Matte 2 brukar man kunna läsa som valbar kurs. Om du ej ska kunna läsa samhällskunskap 1a2 och matte 3, så är det studier på komvux på heltid i 7,5 veckor som de två kurserna går ut på. Om du även läser matte 2 på komvux efter gymnasiet så blir det ännu 5 veckor till, alltså sammanlagt 12,5 veckor.

    Om du får examensbevis från gymnasiet - t.ex från ekonomiprogrammet och ej kommer in på komvux på utbildning till bagare-konditor, så är det inte 100%-"kört" kan man säga. Du kan jobba och spara pengar för att sedan hitta ngn privat utbildning där du själv betalar för utbildningen. Även möjlighet att bli vuxen-lärling om du hittar ngn arbetsplats som vill ta in dig utan utbildning och utbilda dig på plats - kan finnas. Men det kan bli svårt att få ihop det - bl.a ekonomiskt.

    ang.hur många killar respektive tjejer som går på gymnasiet och läser till bagare-konditor kan man ta reda på (hur det ser ut nu, alltså) men ingen vet hur det kommer att se ut nästa år och ännu mindre - hur fördelningen kommer bli i din klass, för att de som ska gå tillsammans med dig har ännu inte gjort gymnasieval. :)