Ludvig J

    Hej jag vill bli läkare/tandläkare. Jag gick dock samhälle på gymnasiet och har ca. 17-18 i snitt. Mina planer till hösten är att antingen börja en utbildning eller läsa tekniskt basår och göra högskoleprovet för att försöka komma in på nämnda utbildningar. Det har inte gått så bra för mig via komvux år så jag funderar vilket val som är bäst för mig att gå, basår eller ej? Det vore bra om det gick att få feedback.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, om du vill bli behörig till läkar- och tandläkarprogrammen då är det NATURVETENSKAPLIGT basår du behöver läsa, inte Tekniskt. I de tekniska basåren ingår inte biologi, och du behöver även godkänt betyg i biologi2. Du skriver att det inte gick så bra via komvux, men jag vet inte vad du menar: fick du inte plats på komvuxkurserna? läste du kurserna men inte fick godkända betyg? Du behöver inte svara om exakt vad som hände på komvux, men eftersom jag har ingen aning om hur din situation ser ut, så kan jag inte heller ge ett anpassat svar. :(
    Allmänt gäller: du behöver ha både grundläggande (t.ex examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram) och särskild behörighet (till de programmen du är intresserad av är det godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi2 och matematik4). Konkurrera om plats på högskoleprogram kan man både med betygen och samtidigt också med Högskoleprovsresultatet. Till vissa lärosäten ibland finns även AU - alterntivt urval.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Ludvig J : Jag menar att upplägget inte funkar riktigt för mig att ta eget studie, men jag kanske har större chans att gå via komvux och få betyg än att köra på basår+högskoleprov.
    • Milla : Du går gärna söka till basåren, ansöka om att läsa på komvux och anmäla dig till högskoleprovet och göra HP flera ggr. Om du både kommer på basåret och får plats på komvux-kurserna, får du i så fall bestämma senare, vilka studier du tackar Ja till. Lycka till med dina studier och med högskoleprovet!