Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tror du kommer behöva läsa hela socionomprogrammet. Socionomexamen är en yrkesexamen vilket betyder att det är mycket noga vilka kurser som man ska ha godkända betyg i (man behöver ha godkända betyg i alla kurser som ingår i socionomprogrammet); kurserna som ingår i socionomprogrammet brukar ej ges som fristående kurser och om någon kurs ges som fristående då är det på universitetsnivå (ej på yrkeshögskolenivå).
    Du får gärna prata med studievägledare som jobbar på siconomprogrammen. Jag tror du får svar som lyder: du bör komma in på programmet, bli antagen och efter det ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och först efter det kan få svar på frågan om du kan hoppa över någon kurs som ingår i socionomprogrammet. Min erfarenhet säger att i det fallet du beskriver i din fråga att man brukar nästan alltid få Nej, det går inte att tillgodoräkna - som svar.
    Saken är den att universitetskurser och yrkeshögskolekurser är Olika kurser, som kan ha liknande innehåll men ej identiskt innehåll. Inom de universitetsprogram som ej leder till yrkesexamen utan till generella examina är det mindre noga vilka kurser som får ingå och då är det lättare att få igenom tillgodoräknande av tidigare utbildning.

    Studie- och yrkesvägledare