Lisa
    Jag tog studenten 2013 med godkänt i alla betyg förutom engelska A där jag har IG. Stämmer det att jag kan få grundläggande behörighet med IG i ett kärnämne och inte behöver läsa svenska 3 för att vara behörig till högskola efter januari 2017? Utan det räcker att jag läser upp engelska 5? Mvh Lisa

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lisa!

    Du skriver att du Tog Studenten. Men har du fått SLUTBETYG?

    Liselotte

    SAMLAT BETYGSDOKUMENT behöver kompletteras upp till Slutbetyg eller till Examensbevis.

    Du måste också uppnå Grundläggande behörighet innan 1 jan2017. Och enligt min bedömning av de nuvarande reglerna, så har du inte Grundläggande behörighet med IG i EngA. Du måste, alltså få lägst betyget E i Engelska 5 (som är en motsvarande kurs, dvs den kursen som tidigare hette EngA).

    Du kan uppnå godkänt betyg genom att läsa Eng5 på komuvx eller genom att göra Prövning i den kursen.

    tips: kontakta komvux i din kommun snarast. Om du ska anmäla dig till prövning, gör det så fort du kan. Detta för att inte missa "deadline" innan årsskiftet.

    • : Ja, det tror jag. Står "Slutbetyg" längst upp på mitt dokument.
    • : När jag räknar ihop mina kurser har jag 2350 poäng.
    • Liselotte : Bra att du har Slutbetyg. Nu gäller det bara att få godkänt betyg i eng5 innan 1jan 2017. Då har du Grundläggande behörighet till högskolestudier!