Sam
    Hejsan, Jag ska nu ta studenten efter att ha gått på ekonomiprogrammet vilket gör att jag inte är behörig till att läsa tandläkarprogrammet. Därför har jag tänk läsa ett naturvetenskapligt basår på Göteborgsuniversitet men är inte säker på om jag ska läsa tandläkarprogrammet just i Göteborg, därmed undrar jag därför om basåret gör en behörig på även andra högskolor eller bara på det man läst i?
    • Mikael : Generellt sett, så borde man bli behörig även till andra högskolor/universitet... Basår på högskolenivå är inte en reguljär utbildning. det är en "förutbildning" som över huvudet taget inte behöver erbjudas. Varje lärosäte bestämmer själva om de ska erbjuda den utbildning.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sam,

    för säkerhets skulle kan du fråga på de högskolor&universitet där du vill läsa sen... för att innehåll i basåret på högskolenivå kan variera... det är inte en reguljär utbildning. ofta går det bra att söka till andra högskolor/universitet än det lärosäte där man läste, sen - efter basåret.

    Du kan annars söka läsa på komvux, de reguljära kurser och få "vanliga" gymnasiala betyg i dem, som accepteras på alla svenska högskolor och universitet.
    Om du ej vill att ditt meritvärde påverkas, kan du söka till en folkhögskola. Omdöme från folkhögskolor påverkar inte ditt meritvärde men gäller som "betyg" för behörighet på alla högskolor och universitet.

    Hälsningar

    Mikael SYV