Malva
    Jag funderar på att gå ett naturvetenskapligt basår på folkhögskola och undrar om man därefter, med sina (godkända) kursomdömen har samma prioritet som någon med konkreta betyg från gymnasium/komvux om man vill söka in på högskola.
    Är det så att man hamnar i en annan urvalsgrupp om man läst kurser på folkhögskola och vill studera vidare på högskola?

    Är det bättre att läsa in de naturvetenskapliga kurserna på komvux?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Malva!

    Som student från folkhögskola söker du ur en egen urvalsgrupp, den s.k folkhögskolegruppen. Då jämförs du bara med andra som söker i samma grupp dvs du konkurrerar med ditt omdöme från en avslutat utbildning. Det kan se annorlunda ut om om du kompletterat dina betyg för behörighet.

    Vanligast är att läsa basår på universitet/högskola, men det går också som du säger att läsa basår på folkhögskola alt komvux.
    På komvux läser du gymnasiekurser därför kommer betygen att påverka ditt meritvärde. Det beror på att du läser gymnasiala kurser, du kompletterar då dina betyg och prövas i urvalsgrupp BII.

    Eftersom studier på ett Tekniskt basår på högskola/universitet inte påverkar ditt meritvärde (som man räknar på dina gymnasiebetyg), borde du prövas i urvalsgruppen BIex och i fall den urvalsgruppen inte finns för just den högskoleutbildning som du söker, prövas du i så fall i BI - den gruppen som inte har kompletterat efter gymnasiet - i fall det gäller ett tekniskt basår på högskola/universitet.

    Så beroende på om du läser gymnasialakurser eller endast "basår" på folkhögskolan så kan det påverka olika.
    Jag är osäker om det kan variera vilka "kurser" du läser på respektive folkhögskola.

    Här kan du läsa mer>>

    Hoppas mina svar var till hjälp.
    Om du vill ha mer exakt information om vad som gäller råder jag dig att kontakta folkhögskolan direkt.

    Hälsningar
    Melina, SYV