B3lla

    Jag funderar på att gå ett kandidatprogram i fysik (fysikerprogrammet) efter gymnasiet. Jag är rädd för att inte ha behörighet för detta program. Eftersom jag tänker lägga till engelska 7 i trean så kommer jag att få ett extra meritpoäng. Jag skulle gissa på att mitt meritvärde kommer ligga runt 14 poäng (13+1). Skulle detta meritvärde räcka för att komma in på något fysikerprogram? MVH Bella

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    behörighet till kandidatprogrammen i fysik på de svenska lärosätena brukar beskrivas så här: Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4. För att bli behörig räcker det att man har godkända betyg, E.
    Sedan deltar alla behöriga sökande i konkurrensen om utbildningsplats. Hur höga betyg man behöver ha för att vinna i konkurrensen och komma in på utbildningen -  är det ingen som kan veta på förhand. Antagningsstatistik (hur högt antagningsgränsen hamnade förut) visar hur det var förut. I framtiden kan det bli ganska annorlunda.
    Mitt råd är att du försöker få så höga betyg som möjligt + gör också högskoleprovet så många ggr du kan! Att du planerar läsa engelska 7 är jättebra. Försök få så högt betyg även i eng7 som möjligt.

    Studie- och yrkesvägledare