Farid

    Hej! Jag har svårt att välja vad jag ska studera vidare till och har sett att it arkitekt verkade intressant. Jag har gått teknikprogrammet och tänker vad för behörighet på ämnen från gymnasiet jag behöver för att kunna studera vidare i högskolan för it arkitektur? Är det är något mer som jag bör tänka på också(?)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Farid,
    man kan bli IT-arkitekt genom olika utbildningar: både på högskolenivå och inom yrkeshögskola.
    När man tittar i platsannonser/jobbannonser, är det ganska vanligt att det står följande: "Har en universitets- eller högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng med inriktning IT eller motsvarande aktuell yrkeserfarenhet och kompetens inom området som vi bedömer som likvärdig". Och "vi" i detta fallet är en arbetsgivare som anställer.
    Det är upp till dig att bestämma om du vill söka till civilingenjörsprogrammet i datateknik som är en 5-årig utbildning där särskild behörighet är Fysik2, Kemi1 och Matematik 4 eller till 3-åriga högskole-universitetsutbildningar eller till utbildningar inom yrkeshögskola. Inför yrkeshögskoleutbildningar inom område DATA-IT brukar godkänt betyg i matematik 2 krävas + det är önskvärt att man har viss tidigare arbetslivserfarenhet inom dataområde. Yrkeshögskola kan, dock, även ta in obehöriga.
    Du får gärna titta på vad som finns att söka inom yrkeshögskola; några exempel på utbildningar, nedan:
    utbildning/yrkeshogskolan-jonkoping/robotingenjör
    utbildning/jensen-yrkeshogskola/ai-developer
    utbildning/edugrade/javautvecklare
    utbildning/campus-i12/3d-artist-visual
    utbildning/campus-i12/3d-artist-technical
    utbildning/it-hogskolan/net-utvecklare
    utbildning/teknikhogskolan/net-utvecklare
    utbildning/it-hogskolan/net-cloud-developer