J

    Hej! Jag funderar på att bli behörig lärare i psykologi på gymnasiet. Jag har lärarexamen, lärarlegitimation (gymnasieinriktning) och jag har läst psykologi 1-30 (A) och psykologi 31-60 (B). Min fråga är om jag måste läsa psykologi 61-90 (C) och skriva uppsats för att bli behörig lärare eller om det går bra att läsa andra psykologikurser på totalt 30hp, t.ex. rättspsykologi och något mer (eller liknande). Jag har för mig att det viktiga för Skolverket är den totala poängen men jag är mer osäker på om kurserna måste vara "på olika nivåer". Gissar att kurserna åtminstone måste skilja sig åt en del. Jag hade kontakt med Skolverket för några år sedan och de hänvisade mig till universitetets studievägledare, som skulle hjälpa mig att välja kurser. De i sin tur hänvisade till Skolverket... Jag ska nog fråga både Skolverket och hos universitet/en igen men kom på att det är värt att fråga här också. Tack på förhand. Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det vi här på FRåGA SYV vet om yrket Psykologilärare uppger vi i presentationen på Framtid.se/yrke/psykologilarare
    Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer är den instansen som utfärdar lärarlegitimaitioner och också utökar de tidigare utfärdade "leg". Men de brukar inte vilja svara på frågor om detaljer kring vilken behörighet man måste ha (och speciellt när det gäller utökning av "leg"). Saken är den att skolverket gör bedömning och kan bland annat basera sitt beslut på att en person har under lång tid jobbat som obehörig lärare och på grund av det utfärda eller utöka dennes lärarlegitimation.
    Vidare är det också så att när det är lärarbrist så kan även obehöriga lärare undervisa. Så en väg att gå är att du söker lärarjobb där du bl.a kommer undervisa i psykologikurser på gymnasiet (även om du i din lärarleg. inte är behörig i det ämnet) och efter några år kan du ansöka om utökning av din lärarleg och kan få det beviljad (finns inte 100%-garanti men så kan det ju bli).
    Givetvis bra att uppfylla de formella kraven och få legitimation utökat så fort som möjligt. De som är experter i den frågan du ställer är de som jobbar på skolverkets avdelning för lärarlegitimationer och studievägledare på lärarehögskolorna; så du får jättegärna försöka få svar därifrån.
    (Om jag skulle gissa, så skulle jag råda dig läsa Psykologi, 61-90, en kurs á 30 hp och inte små kurser i rättspsykologi, för att jag tror att det är det som ger bättre grund för ett positivt beslut om utökning av din lärarleg).

    Studie- och yrkesvägledare