Lydia
    Hej!

    Jag är sugen på att söka in till politisk kandidat programmet i Uppsala, Lund eller Linköping till nästa höst. Men är lite fundersam över behörighetskraven. Det står att man måste ha matte 3b/3c på bland annat Uppsalas universitets hemsida. Men då jag har läst samhällsvetenskapliga linjen på gymnasiet så har jag bara läst matte 2a och 2b. Kan jag läsa bara Matte 3c på komvux eller behöver jag läsa matte 3b också för att vara behörig?

    Hoppas du förstod min fråga!! Med vänliga hälsningar Lydia

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lydia,

    du behöver inte läsa två olika kurser på nivå 3; du kan läsa 3b eller 3c.

    Det är 3b eller 3c som krävs att du har godkänt betyg i, inte båda. 3b och 3c är "motsvarande kurser", dvs de är mycket lika varandra. 3b är mer inriktad på Ekonomi och 3c - mer inriktad på Naturvetenskap. Allmänt, tycker man att 3c är en mer Avancerad kurs, svårare att få högre betyg i, jämfört med 3b.

    Om du har godkänt betyg i matematik 2, spelar ingen roll om det är 2a eller 2b du har godkänt betyg i (jag tror du har godkänt betyg i 2b) - men oavsett... om du har godkänt betyg i matte 2 /a eller b/ - är du behörig att läsa 3b och du är behörig att läsa 3c nu, direkt.

    Vill du ha högre betyg, tror jag du vinner på att läsa 3b. Betyg i matte 3 kommer att räknas in i ditt jämförelsetal, eftersom det är en kurs som krävs för Särskild behörighet.

    Vänligen

    Julia SYV