Daniel SYV

    Hejsan,
    det finns ett antal ersättningsmöjligheter för kursen Naturkunskap 2. Till de generella ersättningsmöjligheterna hör bland annat följande: om man har utbildning från Vård- och omsorgsprogrammet med godkända betyg i kurserna Naturkunskap 1a1, Hälsopedagogik, Medicin 1  och Etik och människans livsvillkor - då är man behörig, vad gäller ämnet naturkunskap, till alla de utbildningar som för särskild behörighet kräver antingen Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 2.
    För att "ersätta" kursen naturkunskap 2 när man söker till sjuksköterskeprogrammet gäller att t.ex ha godkända betyg i kurserna Medicin 1 & Vård och omsorgsarbete 1 + 2. Hänvisning: antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasial-vuxenutbildning/gymnasieexamen-fran-komvux/sarskild-behorighet/kurser-som-ger-sarskild-behorighet-i-naturkunskap
    Jag förstår att du inte vill söka till universitetsutbildning utan till en yrkeshögskoleutbildning som leder till yrket Apotekstekniker. Men jag menar att i fall du är (vad gäller nk2-kursen) behörig till universitetsutbildning sjuksköterskeprogrammet, då borde du ju rimligtvis bedömas som behörig även till vårdutbildningar inom yrkeshögskolan. Så, mitt svar (min bedömning) är att du är behörig (i alla fall vad gäller naturkunskap 2). Jag antar att när du skriver "har betyg" menar "har Godkända betyg". :)