Casper
    Hej, jag undrar om man kan byta linje från sabet till Estetiks bild på en annan skola har studerat sabet i 1 år nu men vill byta?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Casper!

    Att byta program och skola är ej en rättighet. Det kan finnas möjlighet, men du måste själv fråga på de skolorna dit du vill byta. Om plats på Estetiska programmet på den eller de skolorna som du är intresserad av, finns, kan rektor fatta beslut om att ta in dig.

    Om ingen ledig plats finns, går det i så fall tyvärr inte att byta.

    Du kan fortfarande söka till åk1 - även till hösten 2017 och i fall du på dina grundskolebetyg, kommer in - kan du hösten 2017 påbörja studier på ett nytt program och läsa i 3 år till.

    Nu, i år - om ledig plats finns på ES, inriktning Bild finns - kan du börja läsa åk1.

    Du är, alltså, beroende av lediga platser... och om rektorns bedömning (i fall plats i åk2 finns) angående dina möjligheter att läsa ikapp och klara kraven för gymnasieexamen från Estetiska programmet.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare