Kimia
    Hej,
    det är dessa utbildningar,som jag vill veta behörigheten till:
    Rådgivare(inom apotek),receptarie,apotekare & apotekstekniker.

    Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    Apotekstekniker - är en Yrkeshögskoleutbildning och behörighet till den är: Minst sex månaders heltidsanställning från service och/eller försäljning efter gymnasiet samt godkända betyg i Kurserna: Svenska 1,Svenska 2,Engelska 5,Matematik 1a, b eller c, Samhällskunskap 1 b, Naturkunskap 1a 1 och 1 a 2 samt 2 eller Naturkunskap 1b och Naturkunskap 2.

    Apotekare & Receptarie - är högskoleutbildningar.
    Behörighet till apotekare är: Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.
    Behörighet till receptarie är: Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a / 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 4.

    ang. "Rådgivare (inom apotek)" så kan det vara olika saker - se t.ex. på http://www.lakemedelsvarlden.se/lediga-jobb/farmaceutisk-radgivare-till-apoteket-liljan-i-ludvika-13871 en annons om ett ledigt jobb; kompetenskraven är legitimerad apotekare eller receptarie och namnet på tjänsten är Farmaceutisk rådgivare till apoteket
    men
    det kan också förekomma lite olika satsningar ibland - t.ex. kan en kassörska på apoteket, som inte har någon speciell utbildning, få erbjudande att delta i intern utbildning för att bli en sort "rådgivare", men det är interna satsningar /man måste först få jobb som kassapersonal på apoteket och sedan finns det ingen garanti på att en sådan satsning kommer att äga rum just i din stad eller om just du blir utvald bland alla som söker/ - detta skriver jag för att påvisa att det kan finnas olika kompetenshöjande satsningar på de anställda (men ingen som man kan räkna med, bara hoppas på). Därför är det bra att ha "ögonen öppna" och söka tjänster som "kassapersonal" på apoteket - om tillfälle ges för att detta kan eventuellt också bli en framkomlig väg till ditt drömyrke.

    Mvh Julia SYV