Gamze
    Hejsan! Jag går i årskurs 9. Jag har tänkt att gå i VO eller estetiska programt. Men min fråga är blir man behörighet till högskola och vad kan man få för examen?
    • : Det estetiska programmet är högskoleförberedande vilket ger behörighet till högskola. Vård och omsorgsprogrammet är ett yrkesprogram som förbereder till för ett yrke direkt efter gymnasiet men om du lägger till "rätt" kurser så kan du få grundläggande behörighet till högskola eller universitet. Du kan säkert få ett bättre svar av en syv men tror att detta stämmer :)
    • Anna : Tack Selma! Det är rätt det du skriver. :)
    • : Tack så mycket! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gamze!

    du fick ett bra svar i Selmas kommentar.

    På ett högskoleförberedande programmet är mål - högskoleförberedande examen och på ett yrkesprogram är mål - yrkesexamen.

    På Estetiska programmet är svenska 2, 3 och engelska 6 - obligatoriska kurser men på VO är de valbara /frivilliga/.

    Du kan också jämföra vad man läser på Estetiska programmet och på Vård- och omsorgsprogrammet

    Efter VO kan du gå många påbyggnadsutbildnignar på en yrkeshögskola.

    Det finns också möjlighet (med de rätta valbara kurser) att på VO bli behörig till högskoleutbildningar Sjuksköterska och Röntgensjuksköterska och till ett antal andra högskoleutbildningar - under gymnasiet (och slippa behöva komplettera efter gymnasiet).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i att fatta beslut angående gymnasieval!

    ANNA

    • : Tack så mycket! :)
    • Mikael : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får gärna gilla oss på Facebook ;)