Kimia
    Vad är behörigheten till ambulanssjukvårdare,distriktssköterska och barnmorska efter VO?.

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Kimia,
    Barnmorska och Distriktssköterska är påbyggnadsutbildningar efter Grundutbildning som heter SJUKSKÖTERSKA på högskola/universitet.

    Ambulanssjukvårdare är en yrkeshögskoleutbidning, se här http://www.yhguiden.se/utbildning/medlearn/ambulanssjukvardare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/medlearn/ambulanssjukvardare1
    Behörighet till Ambulanssjukvårdare är: yrkesexamen från VO samt att du arbetat minst 2 år som undersköterska varav ett år inom sluten vård.

    Sjuksköterska är en högskoleutbildning, se här http://www.ltu.se/edu/program/FVSSG/FVSSG-Sjukskoterska-1.76758?termin=H15
    Kraven: Grundläggande behörighet + Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2
    På VO måste du, alltså, lägga till följande kurser:
    Svenska/svenska som andra språk 2 och 3
    Engelska 6
    Matematik 2a
    Samhällskunskap 1a2
    och i stället för Naturkunskap 2 kan du på Vård- och omsorgsprogrammet ha godkända betyg i Naturkunskap 1a1 + Hälsopedagogik +Medicin 1 + Etik och människans livsvillkor. Om du har alla de kurser med godkända betyg - behöver du inte läsa Naturkunskap 2.
    Det är möjligt att bli behörig till Sjusköterskeutbildning på VO om man lägger till de rätta kurserna.
    Efter Sjuksköterskeprogrammet på högskola, kan man läsa påbyggnad mot Barnmorska eller Disktriktssköterska eller Operationssjuksköterska.

    Vänligen
    Peter SYV
    • : Tack för svaret,undrar bara vilka kurser man bör lägga till för ambulanssjukvårdare?.
    Mikael SYV på FrågaSYV
    hej Kimia, du behöver inte lägga till några kurser för Ambulanssjukvårdare för att behörighet till Yrkeshögskola är EXAMEN från ett valfritt gymnasieprogram och Särskild behörighet är att man har gått just VO.
    Mvh
    Mikael SYV