Sssshbg

    Jag vill söka in till receptarie programmet, på distans, I Umeå universitet behöver man Matematik 4 som behörighet för att komma in i programmet Men när man kollar på farmaceut programmet i Linnéuniversitetet så räcker det med matematik 3 Varför är det olika behörigheter när både programmen leder till samma examen, receptarie examen då??

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns exempel på att exakt samma universitetsprogram med exakt samma kursinnehåll har olika krav på särskild behörighet. Exempel: för några år sedan krävde Optikerprogrammet ganska mycket högre naturvetenskaplig behörighet på en av orterna, jämfört med den andra orten och så var det i ganska många år... innan de till slut ändrade det och kraven blev mer likvärdiga. Det är alltså inte helt ovanligt att inför "samma utbildning" krävs olika kurser för särskild behörighet. Varför det är så i just det fallet, kan inte jag svara på - du får ställa den frågan till de ansvariga på institutionerna där utbildningarna ges.
    Oavsett, så tror jag inte att receptarieprogrammet som ges på distans skulle sänka kraven vad gäller någon kurs t.ex börja "nöja sig" med matematik 3c i stället som det är idag (matte 4 krävs). Att utbildningen är på distans ställer ännu högre krav på de studerande. Men alla receptarieprogram (enligt min erfarenhet) har på senare år krävt matte 4, även de som ges på plats på skolan.
    Frågan du ställer är intressant och viktig men jag kan tyvärr inte ge dig ett exakt svar ang.hur tankarna gick hos de som bestämde sig för att "nöja sig" med matte 3c... jag kan bara gissa. Och min gissning är att väldigt många av de som söker till Farmaceutprogrammet ändå har matte 4 med sig (det är nog endast en mindre del av sökande som saknar matte 4). Förklaringar: Matte 4 kan ge meritpoäng; Matte 4 är en obligatorisk kurs på gymnasial utbildning NA/naturvetenskap och många av de som söker till farmaceutprogrammet planerade att kunna söka både till receptarie och till apotekare (där matte 4 krävs). Vidare är det så att i fall en person vill på komvux läsa matte 3c men har redan godkänt betyg i matte 3b så får hen allt som oftast Nej på sin ansökan (för att komvux anser matte 3b och 3c vara "samma kurs" men det anser inte antagning till universitetet) och då läser man matte 4 på komvux för att påvisa att man har tillräcklig behörighet i ämnet matematik. Så, detta (hur komvux ser på saken) spelar också roll i att många sökande till utbildningar som kräver matte 3c skaffar sig betyg i matte 4.
    Du får givetvis påpeka för lärosätena att det kanske är lite ologiskt att kräva olika kurser till de två programmen... men sådana förändringar lär ta tid... åratal. Även om farmaceutprogrammet bestämmer sig för att höja kraven till matte 4 så lär det inte bli nu, på direkten, utan i så fall - på sikt (kanske tidigast inför antagning till HT24).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Sssshbg : Vem ska man fråga? Jag ställde min fråga här för att jag inte visste var jag skulle vända mig!
    • Milla : Svar på din fråga är intressant endast teoretiskt sett. I praktiken kommer inte receptarieprogrammet sänka kravet och "nöja sig" med lägre kurs än matte 4. Det kommer inte att hända, är jag säker på. Om du inte har godkänt i matte 4, så behöver du skaffa dig det betyget. Vi här från vår sida kan försöka få någon sort förklaring på varför farmaceutprogrammet ej kräver matte 4 och det kan på sikt leda till att även de börjar kräva matte 4. Är ditt mål att det ska bli mer rättvist och logiskt (alltså att även farmaceutprogrammet börjar snarast kräva matte 4) eller har du ett annat mål i sikte, i så fall vilket?
    • SYV-besökare :

      Studievägledare på den institutionen där farmaceutprogrammet i Kalmar ges har tel.nr 0480-446008 anna adolfsson heter hon. Du får nog bäst svar från Anna A., detta för att vilken examen som man får i slutet av utbildningen (om det inte står på utbildningens egen webb) då frågar man studievägledare som jobbar på just den institutionen i första hand. Om det står att studier leder till receptarieexamen, då vår man just det - alltså Receptarieexamen. Att olika särskild behörighet krävs inför utbildningar som leder till samma mål är inte särskilt ovanligt. Vad gäller att på sikt bli Apoterare, så är det inte så enkelt. Farmaciprogrammet (masterprogrammet) gör urval på det totala antalet högskolepoäng. Minst 3 extra-terminer studier på högskolenivå (förutom reseptarieexamen) brukar krävas för att få en rimlig chans att komma in på farmaciprogrammet och på så sätt bli apotekare. Här blir det också en fråga om man har råd... för att 3 år på grundutbildningen + 1.5 till + 2 år till är längre studier än 6 år och studiemedel får man i max 6 år (på eftergymnasial nivå). Reglerna kan också ändras under tiden du läser till receptarie. Ingen kan garantera att någon påbyggnadsutbildning kommer finnas då det blir dags för dig att söka - för att kunna bli apotekare.