Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia, behörighet till sjuksköterske & Tandhygienistutbildnignen är
    Grundläggande behörighet till högskolestudier + Matematik 2, Naturkunskap 2 samt Samhällskunskap 1b.
    Vård/omsorg är ett yrkesprogram / för att få Grundläggande behörighet måste du läsa Engelska 6 och Svenska (eller svenska som andra språk) 3 - extra, utöver det som automatiskt finns i programmet. Säg på skolan att du vill få grundläggande behörighet, det har du rätt till.
    Nästa frågan blir kurser för särskild behörighet, det är inte säkert du kan få läsa dem, då det ingår inte i ditt program. Fråga på skolan, boka tid hos din SYV på skolan. Lycka till!
    Mikael SYV