Elin
    Hej!
    Jag går just nu mitt 1:a år på naturvetenskapliga programmet. Jag har innan inte vetat vad jag vill jobba med som vuxen och det var anledningen till att jag valde att gå det naturvetenskapliga programmet då jag får större behörighet till kommande utbildningar. Men har nu kommit på att jag vill jobba som forensiker eller kriminaltekniker och undrar vilka ämnen jag måste ha läst på gymnasiet för att få behörighet till utbildningarna på universitetet? Undrar även om jag måste gå natur-natur eller om jag kan gå natur-samhälle? Och på vilka universitet utbildningarna finns (hälsat så nära Örebro som möjligt)?
    Tacksam för svar

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Elin!
    Bra att du nu vet vad du vill satsa på!

    Kriminaltekniker är poliser som vidareutbildat sig & specialiserat sig på brottsplatsundersökningar. Du bör alltså först utbilda dig till polis http://www.framtid.se/yrke/polis
    Fullständig info om vilka krav som ställs på blivande poliser, finns på https://polisen.se/bli-polis/ Viktigt att tänka på att i behörighetskraven ingår även B-körkort och att vara simkunnig och att vara fullt frisk och tillräckligt start, då fysiska tester är en del av antagningsprocessen.

    Forensiker - är ett samlingsnamn för ett antal yrken, läs på http://nfc.polisen.se/for-jobbsokande/yrkesroller-hos-SKL/
    och http://nfc.polisen.se/for-jobbsokande/yrkesroller-hos-SKL/yrke-forensiker/
    Som forensiker kan man vara expert på IT-frågor, på kemi eller på biologi eller så kan man också bli forensiker-generalist. Man måste först ha högskoleutbildning inom "sitt område" och sedan söker man anställning på NFC och vidareutbildar sig i två år till, som nyanställd på NFC.
    Det gäller att först bestämma sig om du vill satsa på IT, Kemi eller Biologi i första hand.
    Om du vill satsa på Kemi eller Biologi då är inriktning "naturvetenskap" som jag rekommenderar att du väljer.

    Det är två olika vägar att gå:
    1. via polisutbildningen - vidare till Kriminaltekniker
    eller
    2. via högskolestudier i Data/IT, Kemi eller Biologi - vidare till Forensiker.

    Hälsningar
    Mikael SYV