Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    vilken som helst yrkeshögskoleutbildning kan göra undantag och anta en obehörig, därför kan man bli antagen även utan godkänt betyg i den kursen som "krävs" inför en YH-utbildning. Givetvis är det bättre att bli behörig. Matematik 2a, 2b respektive 2c är i princip "samma kurs", därför läser man en av kurserna och inte alla tre. c-spår i gymnasiematematik är mer inriktat not teknik-naturvetenskap; b-spår -- mot ekonomi och a-spår är lite lättre(enklare) och därför också lättare att få högre betyg i.
    Vilken av kurserna man bör läsa är inte alltid en självklar fråga att ge svar på. Jag tänker så här: har man svårt för matematik eller om man vill få så högt betyg som möjligt, är det fördelaktigt att läsa matematik 2a. Men vill man bli bättre förberedd inför vidarestudier inom ekonomi - då rekommenderar jag matte 2b. Har man lätt för matte och tänker läsa ännu högre mattekurserna sedan - i så fall läs matte 2c.
    Hur som helst är det endast en av kurserna som du behöver få godkänt betyg i.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Felicia98 : Tack för svar!
    • Milla : Jag är glad om mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till!