Ralph
    Hej! Jag ska börja gymnasiet till hösten men vet dock inte vilket program jag vill gå. De tre jag funderade på var Teknik, Sam och El med datorinriktning. Jag har nu uteslutit Teknik eftersom att jag insett att matten är extremt tuff där och jag har ingen ork att plugga så pass mycket då matte är mitt svåraste ämne. Sam funderar jag på, eftersom att SO är mitt favoritämne i skolan, och för att jag har hyfsat lätt för so och språk. Och sedan El eftersom att jag gillar att hålla på datorer och för att man kan få jobb direkt efter gymnasiet och slipper därför studielån. Jag klarade preliminärantagningen på båda så att jag vet att jag kan komma in men nu är det bara 2 veckor kvar och jag kan fortfarande inte bestämma mig. Hur ska man tänka, speciellt med 2 program som är så olika? Och vad kan man ens utbilda sig till efter Sam? Jag funderar på det eftersom att mina föräldrar säger att den är bred och jag tycker att SO är hyfsat kul.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, jag förstår att det inte är så lät så här i sista minuten! El och Sam är två väldigt olika program och deras karaktär skjiljer sig åt en hel del! Du säger att matte dock är ditt svåraste ämne och då kanske det är viktigt att säga att man läser ganska mycket matte på Sam också även om man inte läser lika mycket och lika snabbt som på Teknik.

    Sättet man pluggar på är ju även de olika på dessa två program - på Sam läser man stora teoretiska kurser i ganska hög takt och man ska gilla att plugga och spendera en hel del tid med vanligt traditionellt plugg.

    ELprogrammet är också ganska teoretiskt i början och kräver en del matematiskt tänk i elkurserna - men visst blir det en viss variation med praktiska inslag. Du kan ju även få en högskolebehörighet om du lägger till två kurser svenska och en kurs i engelska. Du kan på det sättet få ihop två behörigheter - en yrkesbehörighet om du vill ut och jobba och sen en högskolebehörighet om du väljer att fortsätta plugga. Det är ju lite fiffigt med just yrkesprogrammen att man kan få det. /Lena, Syv