Kimia
    Jag vet fortfarande inte hur mycket större chans det blir att komma in på läkar/tandläkarutbildning ,när man hamnar i både urvalsgruppen för betyg & för Hp.
    Kan ni ge exempel på,när man hamnar i en 1 urvalsgrupp respektive när man är med i 2 urvalsgrupper,hur stor chanserna är då var för sig?.

    Mvh
    • Julia : Det blir större chans att få utbildningsplats om du deltar i båda grupperna. Ingen kan ge något svar hur det blir därför att ingen vet det...

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Måste samråda med kollegorna. Återkommer när vi har svar. Med vänlig hälsning, Mikael
    Lise-Lotte SYV på Hagabodaskolan
    Om du inte har gjort högskoleprovet hamnar du endast i betygsgruppen medan om du har gjort högskoleprovet hamnar du i båda grupperna. Du kan inte enbart hamna i urvalsgruppen för högskoleprovet eftersom du måsta vara behörig och ha gymnasieexamen för att söka till högskolan.

    Om du gör högskoleprovet kan du få ett högre resultat på det än vad du har i betyg och ökar därför chansen att komma in. Men antagningspoängen är som du nog redan vet väldigt höga på läkarprogrammet så du behöver i princip ha högsta betyg och högsta resultat på högskoleprovet. Om du har det borde chansen vara lika stor i båda grupperna.
    • : Räcker det om man bara har högsta resultat på Hp?,men att man är behörig.Mvh
    • Liselotte : Det beror på vad de andra sökande till samma utbildning på samma ort och till samma termin har. Om det är flera sökande som alla har högsta resultat på högskoleprovet, då tittar man på deras betyg och till slut kan det även bli "utlottning" - att platserna lottas ut bland några som har högsta resultat på Hp men lite lägre betyg.