NK

    Hej! Ska börja plugga på universitet efter sommaren och har sökt både socionom och socialpsykiatri. På skolans hemsida står det att man efter socialpsykiatrisk utbildning kan jobba som socialsekreterare. Det kan man väl göra efter socionom utbildning också eller? Vad är skillnaden på att jobba som socialsekreterare med bakgrund av socionomutbildning samt socialpsykiatri?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om målet är att få jobb som Socialsekreterare, så skulle jag definitivt rekommendera att läsa på socionomprogrammet mot socionomexamen. Se i jobbannonser (platsannonser om lediga jobb) vad arbetsgivare skriver när de söker att anställa en socialsekreterare. Du kan t.ex titta på annonserna längre ner på sidan: framtid.se/yrke/socialsekreterare De absolut vanligaste som man läser i annonserna om lediga jobb som socialsekreterare är följande: "Vi söker dig som har socionomexamen eller en annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig".
    Vilken utbildning som arbetsgivare kan bedöma "som likvärdig" kan vara olika från en arbetsgivare till en annan. Konkurrerar du om jobbet som socialsekreterare mot en person med socionomexamen, lär i 99,99% av fallen hen vinna (detta för att arbetsgivare värdesätter att socionomer har goda kunskaper i socialtjänstlagen, har godkänt från en termins-praktik, som ingår i socionomprogrammet, och för övrigt har 3,5 års akademisk utbildning + att det är tryggt att veta exakt vilken utbildning den anställde har för att arbetsgivaren är välbekant med socionomprogrammet och vet vad den anställde har lärt sig... till skillnad från personer med andra utbildningar, som kanske inte kan socialtjänstlagens innehåll så bra som det behövs i jobbet och som kommer kräva lång "inskolning"). Jag kan inte säga att du med en annan examen än socionom inte kommer få jobb som socialsekreterare men jag tror i vilket fall att det blir svårare och kanske inte går, över huvudet taget men så är ju yrket socialsekreterare icke-reglerat (vilket betyder att arbetsgivare får anställa med vilken utbildning de vill). "Problemet" är bara att det verkar som att de vill anställa med socionomexamen.

    Studie- och yrkesvägledare