Elias
    Hej!
    Jag går komvux och har läst matematik 1,2 och 3b. Om det finns någon högskoleutbildning som kräver matematik 3c behöver jag läsa c nu?
    Och om utbildningen kräver fysik1 och 2
    kan fysik 1 ersättas med praktiskt ellära.

    Jag vill läsa någonting inom datorer och programmering men vet inte exakt vad är skillnaden om jag läser på högskolan eller yrkeshögskolan.
    Jag vet att akademisk nivå på universitetet och på yrkeshögskolan är det kortare utbildningar. Därför undrar om kan vara bra att välja. Jag är bra på att arbeta med texter och källor och gillar att forska och förjupa mig i saker och ting så alla säger till mig att jag kommer klara plugga på universitetet men problemet är att jag tänke om jag läser på yrkeshögskolan då kommer jag vara specialiserad inom ett yrke men om jag läser på universitetet kommer det bli möjlighet kanske att jobba inom olika yrken t.ex inom bransch och sen är det ofta högre löner för de som läst längre utbildning än kortare vilket är i yrkeshögskolan.
    Tack på förhand
    Eili

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Om du har läst matematik 1,2 och 3b kan du läsa Matematik 4 som din nästa kurs inom ämnet "matematik". Det finns några få högskoleutbildningar som kräver matematik 3c men det är helt OK att söka dem med godkänt betyg i en högre kurs som är Matematik 4.
    Om utbildningen kräver fysik 2, då behöver man ha godkänt betyg i fysik2 (och det spelar då ingen roll om man har eller inte har betyget i fysik1a, men komvux tar inte in att läsa fysik2 om man inte har godkänt betyg i fysik1a).
    Kurserna fysik 1 och Praktisk ellära är olika kurser. I examensbeviset kan de inte ersätta varandra, men som behörighet till vissa yrkeshögskoleutbildningar kan man kanske se "godkänt betyg i fysik1 eller i praktisk ellära" och då behöver man ha godkänt betyg i en av de kurserna, men det skadar inte att ha betyg i båda de kurserna!
    ***
    Om det passar just dig att läsa på universitetet eller inom yrkeshögskola kan vi på FRåGA SYV inte svara på. Men det jag kan råda dig att göra är att du söker till universitets/högskoleutbildningar och till utbildningar inom yrkeshögskola samtidigt. Antagningsprocesser är oberoende av varandra: man kan söka till väldigt många olika yrkeshögskoleutbildningar och till 12 alternativ inom högskola-universitet samtidigt. Det är först om du kommer på flera utbildningar som du har valmöjlighet att tacka Ja eller Nej till erbjuden utbildningsplats.