Felicia
    Hej! jag går naturnatur första året på gymnasiet och kommer troligen få F i 3 ämnen, kommer jag att behöva gå om 1an då ???

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, nja, att gå om är sällan den första åtgärden man tänker på - det beror lite på i vilka kurser som är F. Har du F i matte som är ett så viktigt huvudämne så kan det ju bli svårt att fortsätta eftersom mycket av fysiken och kemin bygger på matten. Viktigt är ju dock att du pratar med din klassföreståndare/mentor och om det behövs gör ett åtgärdsprogram där ni tillsammans kommer fram till hur du kan komplettera dina kurser där du har F och hur du i framtiden kan undvika dom. /Lena, Syv
    ...nja, jag tror att man måste titta på helheten i dina studier - jag tycker inte du ska dra förhastade slutsatser att gå om innan ni har diskuterat vilka andra möjligheter skolan erbjuder. Kanske skolan har sommarskola i matte? Ett annat alternativ är att du tar hem matteboken och pluggar matte i sommar så du ökar dina möjligheter att fixa Ma 3c. Så får du tenta av Ma 2c senare. Som sagt - diskutera dina möjligheter med skolan. /Lena, Syv