Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    är det en Yrkeshögskoleutbildning du vill komma in på t.ex den här: utbildning/vuxenutbildningen-knut-hahn/flygtekniker-flygplan-helikopter ? Särskild behörighet (enligt vad som står på MYH´s hemsida består av:

    godkända betyg i följande kurser eller motsvarande kunskaper

    Engelska 6, 100p
    Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2, 100p
    Fysik 1, 100p
    Matematik 2, 100p.
    Så, om du får ut examensbevis i slutet av gymnasiet och också har godkända betyg i samtliga av (ovan) kurserna, borde du bli bedömd som behörig sökande.
    Det finns fler yrkeshögskoleutbildningar till Flygtekniker:
    yhguiden.se/utbildning/flygteknikcenter/flygtekniker
    yhguiden.se/utbildning/nordiskt-flygteknik-centrum-lulea-nftc/flyg-helikoptertekniker
    yhguiden.se/utbildning/vasteras-yrkeshogskola/flygtekniker
    yhguiden.se/utbildning/ostsvenska-yrkeshogskolan-flygtekniker
    Det är bra om du tittar på behörighetskraven för varje enskild utbildning (kraven kan skilja sig åt) men även obehöriga har en chans att komma in; detta för att yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Jag råder dig därför att söka till alla de yrkeshögskoleutbildningar som du är intresserad av. Du kan söka till väldigt många samtidigt och du kan också bli antagen till flera samtidigt och i så fall väljer du sedan vilken utbildning du tackar Ja till.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Torsten :

      Nej det är YH Flygteknik Technical Training, Nyköping jag funderar på.

    • Milla :

      Besked om den utbildningen som du nämner i din kommentar, kommer att starta i framtiden kommer i mitten av januari 2024. Tidigare gällde det, till den utbildningen, att de som genomfört flygteknikutbildningen på gymnasiet, hade företräde: se följande information:  "Genomförd teknisk gymnasial utbildning inom Flygteknikprogrammet, Teknikprogrammet eller Naturvetenskapsprogrammet genererar 1 poäng. Genomförd utbildning på flygteknikprogrammet med samtliga flygtekniska kurser godkända genererar 1 poäng plus ytterligare 1 poäng för uppnådd Kategori A-behörighet." Jag hoppas att den utbildningen får besked om framtida start/starter; men det kan bli stor konkurrens om varje utbildningsplats; det brukar inte finnas särskild många platser för varje utbildnings-start. Antal platser på varje ort är begränsat, t.ex är det vanligt att endast 20 sökande tas in (på varje ort) och folk från hela Sverige söker, så jag råder dig ansöka till samtliga orter och inte bara till en eller ett par orter. Kommer du in på en ort som ligger längre bort, får du i så fall flytta. Det är ganska stor konkurrens och "bara för att" man är behörig, så betyder det att du deltar i konkurrensen om utbildningsplats, inte att du per automatik kommer in.