ChristianD

    Hej! Jag har en lärarexamen för grundskolans tidigare skolår, från 2007. Jag planerar att läsa fristående kurser i svenska och svenska som andraspråk för att utöka min behörighet på egen hand och bli behörig i svenska och SVA på gymnasienivå. Min fråga är om jag blir behörig gymnasielärare efter avklarade studier, eller om jag måste göra praktik också? Jag har varit i kontakt med ett universitet och de kunde inte riktigt svara på det.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du skriver om att du vill "utöka din behörighet på egen hand"... menar du att du vill få Legitimation med behörighet att undervisa i svenska på gymnasienivå? Legitimation är det skolverkets avdelning för lärarlegitimationer som utfärdar och hanterar även utökning av legitimationer. Frågar man där, så brukar de hänvisa till studievägledare på lärarehögskolorna. Jag jobbar inte på en lärarhögskola. Oavsett vad jag skulle svara dig, så kommer den bedömning att gälla som skolverkets avdelning för lärarlegitimationer kommer att göra. Jag vill inte ge dig fel svar så att du sedan blir besviken för att vad jag svarar kommer inte spela någon roll (det är ju skolverkets bedömning som kommer att gälla - om du vill ha legitimation, alltså). Att lärarhögskolan inte kan ge dig ett tydligt svar tror jag på... tyvärr, är det även min erfarenhet att det kan vara svårt att få ett tydligt svar vad gäller skaffa sig lärarutbildning eller utöka lärarlegitimation.
    Mitt råd till dig är att du frågar på flera lärarhögskolor (kanske t o m på alla lärarhögskolor) och i fall du inte får ngt tydligt svar på någon av lärarhögskolorna, kontakta sedan skolverkets avdelning för lärarlegitimationer och berätta om vilka svar du fick och kräv att få klarhet i frågan. Det är det bästa rådet jag kan ge dig. Du kan samtidigt som du söker svar hos lärarhögskolorna och hos skolverket påbörja läsa svenska på universitetsnivå (du kommer, hur som helst, behöva minst 120 högskolepoäng i ditt första undervisningsämne och minst 90 hp i ditt andra undervisningsämne - detta, om jag förstår det rätt, gäller för gymnasielärare. Gymnasielärare är också behöriga att undervisa i samma ämnen på grundskolans "senare år" (högstadiet)).

    Studie- och yrkesvägledare