Maps

    Hej Jag har en blandning av olika betyg, då jag hade ett samlat betygsdokument från gymnasiet som jag senare pluggade upp mot en gymmasieexamen. Linjen som jag har läst på gymnasiet och på komvux är till undersköterska. I dagsläget har jag betyg i Svenska som andraspråk 2 och Engelska 5 men funderar att läsa vidare till yrkeslärare, sjuksköterska eller förskollelärare. Jag hade tidigare ansökt via min hemkommun att läsa svenska 3 och engelska 6 men fick avslag med anledning att dessa två kurser behövs inte för att studera dessa utbildningar. Jag skulle ändå vilja läsa dessa kurser för att höja min kompetens. I vilka utbildningar behövs Svenska 3? Är Svenska 3 grundläggande behörighet för universitets och högskole utbildningar? Hur är det med engelska 6?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    godkända betyg i gymnasiala kurser Svenska 3 (eller svenska som andraspråk 3) och engelska 6 krävs inför många svenska utbildningar.
    Men annars så ingår godkända betyg i gymnasiala kurser Svenska 3 (eller svenska som andraspråk 3) och engelska 6 i grundläggande behörighet för personer som har examensbevis (från gymnasiet eller från komvux). Om du tog ut examensbevis från komvux men saknar godkända betyg i svenska 3 och/eller eng6, då saknar du också grundläggande behörighet till högskolestudier i Sverige.
    Jag är väldigt förvånad att komvux i din kommun nekade dig plats på de kurserna. Komvux kan inte påstå att du ej behöver godkända betyg i de kurserna för du gör det (i fall du vill bli behörig till någon svensk högskole- eller universitetsutbildning).

    Men om du tog ut SLUTBETYG (inte examensbevis) från komvux, då stämmer det att du, för grundläggande behörighet ej behöver svenska 3 eller eng 6, men de kurserna krävs ofta även för särskild behörighet t.ex kräver förskollärarprogrammet specifikt godkänt betyg i Engelska 6.
    Du får gärna visa mitt svar till personal på komvux.
    Hoppas det löser sig snabbt och bra och du får plats på kurserna!

    Studie- och yrkesvägledare