Veronica
    Hej! Jag är sugen på att läsa juridik på Göteborgs universitet nästa höst och är osäker på hur stor chans jag har för att komma in. Jag har läst svenska (1,2,3) engelska (5,6,7) och matte 1b. Behöver jag läsa matte 2b på komvux? Jag snittar D-C i betyg på samhäll och historia. Ska jag läsa upp någon av de kurserna för bättre chans?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Veronica!

    Har du gjort högskoleprovet? Det finns också möjlighet att komma in i HP-urvalsgruppen. För det måste man ha ett giltigt resultat av högskoleprovet.

    För övrigt är det så att ju högre meritvärde du har, desto större är chansen att komma in. Jag undrar om du har maximalt antal Meritpoäng. Utifrån din ålder, 20 år, antag jag att du har Examensbevis (och inte ett Slutbetyg). För engelska 7 får du 1.0 i merit. Om du inte ännu läste matte 2, får du inte några meritpoäng för matematik. Men om du har godkända betyg i moderna språk 3 och 4, uppnår du i kombination med eng7 max i merit >>
    Men om du inte har godkända betyg i moderna språk 3 och 4, kan du läsa de kurserna eller göra prövning i dem eller läsa matte 2 och kanske t o m 3 - för att få meritpoäng för matte. och kanske t o m matte 4 (max merit inom matte är 1,5 och man får 0.5 för varje kurs som är högre än den mattekurs som krävs för just "din högskoleutbildning"; i ditt fall får du o.5 i merit för matte 2, 3 och 4 - vardera).

    Meritpoängen höjer meritvärde ganska mycket - därför rekommenderar jag att du försöker uppnå ma i merit. Men om du redan har max i merit, då är det bäst att höja betygen i så många kurser du kan.

    Mest höjning får du om du höjer betygen från E till A och i större kurser. De flesta gymnasiekurser är á 100 poäng men det finns några små, á 50 poäng och så finns det några större - som t.ex fysik 1a som är 150 poängskurs, men jag antar att det inte är aktuellt med fysik för din del. :)

    Vänligen

    Julia SYV

    P.S: reglerna kring meritpoäng för dig med Examensbevis - se här >>>.

    • : Tusen tack för ditt svar! Dumt nog gick jag en högskoleförberedande estetutbildning och har inte läst moderna språk. Historia/samhäll är det enda utöver musikämnena.. högskoleprovet har jag inte skrivit än, det ska jag göra i höst!
    • Julia : I så fall råder jag dig att läsa matematik 2a. Du får 0.5 i merit för den kursen och betyg i den kommer också att räknas in i ditt jämförelsetal. Det är därför bra att få högre betyg. Du kan också göra prövning i matematik 1a, och då kommer betyget i matte 1a räknas in i ditt jämförelsetal i stället för matte 1b.
    • Julia : Kika också på https://www.framtid.se/yrke/paralegal och https://www.framtid.se/yrke/ip-paralegal - det är yrkeshögskoleutbildningar på 2 respektive drygt ett år som leder till de yrken.